2013. október 15., kedd

Az égig érő….



 …nem, nem paszuly, mint a mesében, hanem az égig érő paradicsom az, amiről ma írnék.
Ez nőtt itt a kertemben:



Valószínű tavaly egy hibás paradicsomot elegáns mozdulattal bedobtam a virágok közé, hogy: „Egyék ezt a hangyák – nem én !”  Aztán tavasszal, nyár elején megjelent egy is paradicsom palántácska. "No jó, maradj !" – mondtam neki. És maradt. És elkezdett nőni és telistele volt terméssel. Egész nyáron termett, s mit az alábbi fotón is látszik még most is vannak zöldek rajta – bár ezek már a nap-meleg híján nem fognak beérni. Sőt, még virágzik is lelkesen.


Van azonban egy igen jó módszerem – aki esetleg nem ismerné…
Le kell szedni ezeket a be nem érő kicsiket, betenni egy  befőttes üvegbe és az ablakba állítani, oda, ahol éri a nap.
És miként látható, szép lassan be is érik. Nem szárad ki, nem aszalódik össze. Nekem  tán még novemberben is lesznek kis paradicsomaim.




Kíváncsi vagyok, hogy jövőre mi lesz a helyzet ? Ugyanis most már készakarva dobáltam/dugdostam el a kertben itt-ott paradicsomokat. Kikelnek-e jövőre ? Vagy ez az idei csak valami véletlen volt. Remélem, nem. Ugyanis már az eldobottnak is volt „előélete”. A tavalyi az a paradicsomtő  volt, amit barátnőm a kertjében – mint rossz helyen kinőtt „gazt”, felesleges tövet,  ki akart kapálni, s a komposztba dobni. Vagyis már akkor is egy elhajított paradicsomból nőtt az első … De olyan szép, erős kis palánta volt ! Elkértem, hazahoztam. Nos abból/arról ettem paradicsomot tavaly egész nyáron és lám annak a termése idén meghálálta, hogy az „anyját” megmentettem.

Kíváncsi vagyok, mi lesz ennek a „gyerekeivel” jövőre. Szeretném, ha megmaradna, mert akkor ez egy igencsak ellenálló és mindent kibíró fajta, amit megőrizni és újra meg újra elültetni érdemes. Arról már nem is beszélve, hogy a kis terméseknek vékony a héja, és kellemes az íze.
Szóval vannak csodák. Nem csak a mesékben.


4 megjegyzés:

  1. Valami hasonló cipőben járunk mi is,-
    -épp' készülök fotózni - az utókornak,ha az akkuk feltöltődnének,- stb.
    Igaz,a miénk ( egy tő) földben van és eléggé árnyékos helyen. Mellette van valamilyen paprika is, az is eléggé mini lett. Én úgy gondolom, hogy a túlságosan sok zöld hajtását érdemes lett volna levágni ? - legalább napot kapott volna. ( tegnap nálunk is "szüret" volt és ha nem is üvegben, de talán pirosodik.)

    VálaszTörlés
  2. Az üveges pirosítást kipróbálom, mert hasonlóan jártam én is a teraszon nevelt paradicsomaimmal.

    VálaszTörlés
  3. Én csak "flancból" veszek pár palántát, de mindig megbánom, mert a tavalyi, magától elszóródott és kikelt - túlélő - magokból sokkal erősebb palánták
    lesznek! Sajnos, október elején - vagy szeptember végén? - az összes paradicsomunk, paprikánk elfagyott, még a zöldek is... Így aztán nincs mivel kipróbálnom a dunsztosüveges trükköt! Én egyébként az ablakpárkányra szoktam tenni, de így sokkal gusztusosabb! Na, majd jövőre!

    VálaszTörlés
  4. Ez az üveges megoldás csak idén jutott tudomásomra, régebben én is az ablakok közé téve utó-érleltem, de így teljesen megőrzi a frissességét.

    VálaszTörlés