2010. május 21., péntek

Új Galéria Pécs, Király utca 27.

Új bemutató-terem nyílt a Király utca 27-ben, ahol festményeket és pécsi fotósok képeit tekinthetjük meg.

Az itt látható alkotók és képeik a Szovjetunió fennállása alatt – egy kivétellel – politikai okok miatt nyilvános kiállításokon nem szerepelhettek, mivel nem voltak SZKP tagok. Először 1988-ban a „peresztrojka” alatt Moszkvában mutatták be a műveiket. A felsorolt festőművészek – bemutatásra, véleményezésre – szinte kizárólag egymásnak festettek, és küldték el a képeket, a már említett tilalom miatt.
A kiállítás művei Magyarországon ilyen nagyságrendben és összetételben először kerülnek közönség elé az Európa Kulturális Fővárosa program alkalmából. A festőművészek (Valerij Buzin, Jurij Filippov, Alfonz Kulakovszkij, Benjamin Klecely, Szláva Fjodorov, Gleb Viatkin, S. Zichermann, Vladiszlav Csurjukin) orosz, ukrán, azeri, örmény és grúz nemzetiségűek, a műalkotások pedig tengerentúli, osztrák, német és magyar állampolgárok tulajdonában vannak. (http://www.kikotoonline.hu/  )
A kiállítás szervezője-rendezője a Pécsi Focus Csoport.
Kedvencem most is az első kép, Buzin: Téli este.






Ps. A kiállított fotók annyira fénylettek, hogy semmi értelme nem volt a fényképezésükkel próbálkozni  :-(

7 megjegyzés:

@X írta...

(1.) Szokás szerint (?) - először magamról! A redőnyös pénteken 16.30.órakor - [mint Pallas Athéne pattant ki az autójából]- érkezett és távozott 20.30.órakor! 2 db. (kb. 86X210 cm) új redőny ["tokostól vonóstól"]-értsd szúnyogháló is van - lett felszerelve. Ár : 2x18 = 36 ezer. (Biztosító fizette - bár valamennyit hozzá kellett tennem (4 ezer) - Nem akartunk este már zörögni, ill. sötét is lett - kb. 1-2 órányi (kisebb) munkája ma (szombat) 09-órától még lesz.
Jelzem : már most "hulla fáradt" vagyok ! - és ha nem fog esni az eső (ma) - akkor még sövényvágás is... Utókornak : és megjelentek a (meztelen) csigák is ! :-(
*******************************

@X írta...

(2.) Fele-fele ("öröm" és "bánat") [Azt hittem ennél jobban "városszerető" (lokálpatrióta) vagy!]Bocs', de eléggé "rövidre vetted" a (pécsi) FOCUS csoport "bemutatását!" (Sajnos,- olvasom az ajánlott weboldalon(?), a helyiséget csak bérlik!- jó kérdés, a későbbiekben mi lesz majd ott ?) -Tényleg csak "tényközlés" : a FOCUS csoport : Kálmándy Pap Ferenc / Harnóczy Örs /Cseri László/Dr.Lajos László/Marsalkó Péter/ és Borbély Tamás (ez a reto "összeállítás" - kb.1978-tól ! - Kálmándy/Harnóczy és Borbély az ismerőseim.)- ne bonyolítsam jobban. És akkor szót sem az ECHO "magazinról" (?) - amit sajnos mostanában már nem lehet olvasni a neten!
Szóval : az (orosz) képek mellett voltak fotók is kiállítva! (?)-én úgy tudom. Na, sebaj! :-) :-)
********************************
Kálmándy Feri (MTI fotós is)- tavaly kapott valamilyen "kitüntetést" az önkormányzattól.
Egy -két linket esetleg majd a továbbiakban.

@X írta...

(2/a.) ECHO régebbi számok ( bal oldalon kis képekre katt, vagy az archívumra -és ott vannak a cikkek!) - pontos okát nem tudom ( "új főnök lett")- és azóta nincsenek a neten. (ne bonyolítsam)
***********************************
A KIKÖTŐ online említésének örülök! ( bizony elfelejtettem az utóbbi hónapokban megnézni- ha nem említed, -nem is tudtam, hogy "megújult" az oldal! Tényközlés : a készítők közül az egyik "kisleány" édesapja az ismerősöm- ( a "papa" a "Ferlingpress" ) - és akkor a "Zöld Lovagrendet" (!) ne is említsem! (vagy mi a nevük...)
********************************
Jó kérdés, nem a Király u. 27-ben volt a "marcipán múzeum?" - mert az meg az Apáca u. "elejére" költözött ? - (bocs' írtam régebben)
*******************************

@X írta...

(2./b.) Nem kötekednék,-de nem hinném,hogy az említett festők csak azért voltak "tiltva" mert nem voltak párttagok. OK!- nem hallottam róluk. Majd bocs' a sok pontatlanságért : ("emlékezetből")
van Viktor Jerofejev - (jók a könyvei...) - és ő a leghíresebb!- "csinálta" (csinálták) a METROPOL-t (almanach-féle ?) - és sok egyéb mást is ! - ill. volt egy csoport "bi-ba-bo" (?) volt a nevük (?) ami orosz szavak kezdőbetűi- na, ezt totál elfelejtettem már.
Nem kisebbítve ezzel a Pécsett kiállított csoport "értékét!" - de attól még ez "kikívánkozott" belőlem. (kis "kitérőért" bocs' ! :-) ) - aztán nem feledni a mai 8szombat) Népszabadság mellékletet sem ! :-) :-)

@X írta...

(2/c.) Pontosítás ! (mert csak arra emlékeztem... Andruhovics + ukrán )
Rosszul írtam : (állítólag) bu-ba-bu volt a csoport neve . (Olvastam (?) Andruhovics + Stasiuk (?) : Az én Európám c. könyvben ! (anno) -

@X írta...

(3.) "Munkát adni" nem akarnék! :-) :-) De ha esetleg elkerülte volna figyelmed, vagy érdekelne.
Újabb képek/kiállításokról
Tudom, sokszor írtam már és régi : (aki meg akarná ismerni az "orosz írókat" )
Persze, vannak még mások is !
Na, megint "futhatok" a kis boltba ...

aranyosfodorka írta...

@x: A képek alatt van egy szöveg, hogy a kiállításon lévő fotókról azért nem készült fénykép, mert annyira fénylettek, hogy semmi se lett a felvételeimből...(Mellesleg amikor én ott jártam épp Marsalkó Pélter volt a "teremőr"...)
Úgy tudom, nincs terv a helyiség további hasznosításáról, sőt! M. szerint, ha holnap jönne valaki, aki ki akarná bérelni a helyiséget, nekik a képekkel ki kellene innen költözni.
Hogy a festők miért voltak tiltva - őszintén szólva nekem fogalmam nincs, egyikről se hallottam eddig, csak bemásoltam azt a szöveget, amit a neten találtam.

És a vakbarát térkép, arra semmit se mondasz ? Ez előtti postban van !