2011. augusztus 15., hétfő

Utószó a zengővárkonyi kiránduláshoz: Dombay tó



Zengővárkonyból Pécsváradra, nem a jártabb főúton, hanem a szőlődomb felé indultunk haza. Egyrészt, mert nagyon szeretem az elhagyatottabb, kisebb forgalmú utakat, másrészt, mert volt valami emlékem, hogy itt van a közelben Rockenbauer Pál sírja is.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Rockenbauer_P%C3%A1l
És tényleg, egy kanyarban kis tábla jelzi a sírhoz vezető utat. Megálltunk,  öt perc se kellett és máris a sírnál voltunk:


A hajdanvolt csodaszép gesztenyést benőtték már a mindenféle egyéb fák, kár, hogy elpusztult, én még emlékszem rá, milyen volt régen. Most csak itt-ott mered az égre pár kopasz ág. Igaz, talán reményt-keltőnek lehet nevezni, hogy a természet varázslata segítségével, azért  néhol mégis csak előbújt egy-egy tüskésbugyrú gesztenyefácska…

Pécsváradon a főtér árnyas fagyizójában elképesztettük a pincérlányt, mert a gyümölcstorta mellé, a tányérra kértünk egy-egy gombóc eperfagyit is. Ilyent ő még sosem hallott, de elhitte nekünk, hogy nem rossz az !  Sajnos, előbb befaltuk, mintsem eszembe jutott volna lefotózni.

Hazafelé (szokás szerint) a belső, régi hatoson jöttünk. Egy helyen, ahonnan szépen rá lehet látni  a Szilágy puszta melletti halastavakra, megálltam fotózni – de azt sajnálom, hogy a gólya „kirepült” a képből. Épp akkor szállt fel, amikor fényképeztem, s el kellett döntenem, a tavakat, vagy őt akarom-e látni a képen ? Ez esetben a tavakat akartam. Szépek. Mint egy gyöngyfüzér, úgy sorjáznak egymás után.


A Dombay tónál is nagyon régen jártam  http://hu.wikipedia.org/wiki/Dombay-t%C3%B3  békés, szép hely, jó lehet itt pihenve eltölteni egy-két hetet. Szomorú szívvel fotóztam le a szétesőben lévő kicsi vasútállomását. Azt hiszem tán egy éve, hogy leállították az erre jövő vasútvonalat, és átadtak mindent az enyészetnek. Hát ez lett belőle:



Még egy megállás volt betervezve, nevezetesen a hirdi  öreg temető. Jó tíz éve egyszer én itt megtaláltam egy feltételezett ősöm sírját. Ük- és szépszüleim éltek itt, molnárok voltak Hirden. Akkor régen találtam egy Eilinsfeld Sára feliratú, nagyon nagyon régi, homokkőből készült sírkövet, melyen 18..  volt csak látható a  születési évszámból. Az volt az érzésem (a névazonosság alapján), hogy valamiféle rokonom lehetett.  Valahogy aztán mindig úgy alakult, hogy bár jártam erre, de a lefotózást csak halogattam. Majd legközelebb….
Hát most már erre nem kerülhet sor, mert egyrészt fel se ismertem100 %-os biztonsággal a sírkövet, s azon a helyen, ahol évekkel ezelőtt megtaláltam, állt ugyan egy sírkő, olyan sárgás homokkőből, mint az a bizonyos régi, de már semmi nem volt rajta olvasható…. Sajnálom.  A temető egyébként elhagyatott, már nem is temetkeznek ide. Valahogy szomorú és megható is volt egyben…







3 megjegyzés:

  1. Most csak annyit, hogy de jó, nem említettem, hogy mi is (anno) oda-vissza - az általad említett "gyalog" úton mentünk. Most eléggé be vagyok havazva ! (mikor nem ?...) így aztán nincs időm régi fotók közül kikeresni, hogy a Rockenbauer sírtól nem messze (közelében) a bokrok között van valakinek fejfája ?- (vagy oda lenne temetve ? )- stb. ( egy természetbarát nőé ?) -
    Más : a gesztenyés fáit valamilyen "betegség" támadta meg,- (sok éve)- de ezt sincs most időm részletezni. "Töröm fejem" - mióta is járok én oda ?- ... hát... több mint 30 éve ! -(?) így aztán volt alkalmam a "pusztulást", de a "változást!" is figyelemmel kísérni ?- (persze, felületesen... "városi szemmel?"...) stb.
    Másoknak : Pécsvárad "központjából" - autóval, (kerékpárral) ha NEM is a sírig, de annak a közeléig el lehet jutni egy egészen tűrhető (?) úton.
    Sajnos (vagy szerencsére) már arra sem emlékszem, mikortól vezették a villanyt és a vizet a "hegytetőre"- ill. csinálták meg a utat is. (Persze, számítsatok a "szembe forgalomra!" - keskeny az út ! ) :-) stb.
    na, ennyit.
    Mondhatom má meg' jó téma volt... (továbbiakat tán' később)

    VálaszTörlés
  2. Dombay tóhoz ( nem kritika...) de a homokbányát is megemlíthetted volna, illetve az ott nyaralótulajdonos (?) Vincze Győző festőművészt ? (...)
    Másoknak : Google keresőbe írva.
    (esetleg érdemes,- ill. Bikalhoz is volt bizonyos szintű "kötődése ?- stb.) - de ez már megint egy más téma lehet(ne)

    VálaszTörlés
  3. Joggal gondolhatjátok (...) hogy' van időm ?... nos, a mosógép javítása után ( 6.500 HUF = ékszíjszakadás) csak-csak már a 3. mosást (!) végzem... ( értsd = valóban jól lett-e megcsinálva ?- és ne bonyolítsam.) Közben találtam még ezt, -
    Vincze Győzőről (?)
    (legközelebb arról írok (?) - hogy kb. 2.500-ért lehet megjavíttatni a régebbi mikrónkat...(?) - azt is felvállaltam... (!) - ki tudja ! (?) - és ne bonyolítsam. Már elszállítva...és esetleg holnap érkezne vissza.... Úgy legyen !
    *********************************
    :-)
    :-)

    VálaszTörlés