2019. december 3., kedd

2020 madara a bagoly lesz

Egy klasszikus erdei madárfaj, az erdei fülesbagoly nyerte a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület “Év Madara 2020” közönségszavazását. Í
Egy kis ismertető: 
Az erdei fülesbagoly Európában, Ázsiában és Észak-Amerikában költ. Neve ellenére kerüli a nagy, zárt erdőket, kis erdőfoltokban, folyóárterekben, parkokban, öreg temetőkben telepszik meg Előszeretettel foglalja el költőhelyül a varjak, szarkák fészkeit. Évente egyszer költ, viszonylag korán, már márciusban teljes a fészekalja. Egy átlagos fészekalj 5-6 tojásból áll. Leggyakoribb hazai bagolyfajunk. A múlt század első felében a varjak vadászata során sok fészekaljat kilőttek. A telet gyakran a településekre húzódva, általában örökzöldeken vészelik át. Hazai állománya stabil, de a varjútelepek növelésével növelhető az erdei fülesbagoly állomány is – olvasható az https://www.mme.hu/ oldalon.


http://erdo-mezo.hu/2019/08/03/az-erdei-fulesbagoly-lesz-az-ev-madara-2020-ban/


 
Ennek a hírnek kapcsán jutott eszembe egyetlen baglyos sztorija életemnek... 
Valami okból (tán még közvélemény-kutatós koromban?) estefelé a városom egyik családi házas kerületében volt dolgom. Sötét volt,  bár valószínű nem túl késő, mert ifjabb koromban sem szerettem éjjel egyedül mászkálni. Mentem, mendegéltem célom felé, amikor egyszer megszólalt valami hihetetlenül furcsa hang, első pillanatban nem is tudtam, mi lehet, de aztán elég hamar rájöttem, hogy ez csakis valamiféle bagoly lehet....És valószínű az is volt, ahogy később aztán a net segítségével beazonosítottam...
A legjobb hangfelvétel ezen az oldalon van - más madarak hangjával együtt. Érdemes esetleg ide benézni az érdeklődőnek:

https://www.mecsekegyesulet.hu/madarhangok/

Mellesleg pont a bagolyhang mellett van az egerészölyv hangfelvétele is. Hej, de sokszor hallottam rég, mikor még Lilivel a mezőt jártuk ezt a "kiő"-zést.... Be szép idők voltak...

Utólag beszúrok ide egy érdekes linket, hátha megnézi még valaki:
http://www.hiedelemszovegek.boszorkanykorok.btk.mta.hu/szo.html?szoId=718




6 megjegyzés:

  1. Olyan cuki azzal a csészealjnyi szemeivel :D

    Egyszer, kora nyáron a villanyoszlop tetején ült egy bagoly, amilyen hangot hallatott, na akkor csupa libabőr lettem mikor rájöttem, hogy mi lehet az. A régi falusi mondás jutott eszembe, hogy halálmadár, ha valakinek a házánál kuvikolt, akkor ott meghalt valaki rövid időn belül. Tudom buta babona, de mégis borzongás jött rám, szegény bagoly, pedig szeretem őket :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Látod, ezt "kifelejtettem" - mert igen, nekem is átvillant az agyamon, hogy kinek, milyen hírt "kuvikol" most ez a bagoly... Érdekes, hogy milyen különös mende-mondák maradnak meg sok sok időn át az emberi emlékezetben.
      Itt egy érdekes gyűjtemény a témáról:
      http://www.hiedelemszovegek.boszorkanykorok.btk.mta.hu/szo.html?szoId=718

      Törlés
  2. Nagyon szépek a baglyok, nekem kedvenceim. És kifejezetten aranyos, okos nézése van. Nem véletlenül mondják, hogy "tudós bagoly".

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem nyilván a gyerekkori legkedvesebb mesekönyvem miatt, (Egy csillagászbagoly története) melynek főhőse egy bagoly volt - sosem volt sem félelmetes, sem ellenséges, kifejezetten jó/szép érzéseket kelt bennem, habár persze, eszembe jut a hiedelem is róla...

      Törlés
  3. Nagyon szeretem a baglyokat, mint minden madarat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-) ugye milyen mókás kis feje van ? Szerintem se "félelmetes"...
      https://www.origo.hu/tudomany/20130201-megfejtettek-miert-kepesek-270-fokban-forgatni-a-fejuket-a-baglyok.html ez meg egy érdekes cikk arról, hogy miért tudják majdnem teljesen körbeforgatni a fejüket.

      Törlés