2010. június 3., csütörtök

Miért vannak méhek Pécs címerében ?

A napokban a Széchenyi téren járva, készítettem pár fotót a Megyeháza Zsolnay díszeiről, és még előtte a Színház téren is találtam egy eldugott házon egy Pécs-címeres kapudíszt. E kettő miatt elkezdtem keresni, hogy pontosan miért is van Pécs címerében a méhkas ? Ez a motívum ugyanis a Megyeháza kerámiadíszein is ismétlődik.

Hát kérem, tessék, itt a pécsi címer története, de NINCS benne a magyarázat, miért is vannak ott a méhek ? Ha valaki tudná, írja már meg kérem nekem !


Az 1780. évben Mária Terézi által adományozott, szabad királyi városi státuszt biztosító szabadalomlevél közepén lévő címer, két változatban – címerpajzs és a nagycímer – használható.


A címerpajzs: „…a pajzs kék színű, melynek zöld alsó részéből három hegycsúcs emelkedik ki. Ezek egymástól elkülönülnek. A középső, mely a város felé fekszik, a Mecseknek nevezett hegyet ábrázolja és egyszerű arany koronával van ékesítve. Ennek tövénél a nevére való utalással látható ugyanaz a szabad és királyi város, melyet fal vesz körül, négy sarkánál ugyanannyi tárt kapu, csúcsos tornyocskákkal, piros tetőzettel. Feltűnő az ötödik, a középen lévő székesegyház tornyának arannyal és szabályos rendben elhelyezett ablakainak rajzával díszített építménye. Jobb oldalról az Aranyhegy nevezetű, bal oldalról a másik hegy, a Tettye látszik, melynek tövéből ugyanazon nevű folyócska csörgedezik, zöld réten át.


A bal oldali csúcsos tornyocska vidékéről aranyozott szalag vezet, mely hidat jelez. A felső részen egyik oldalról arany színű hatágú csillag, a másik oldalon ezüst színű felkelő hold tündököl. A pajzs homlokrészén felül van elhelyezve, nemesebb színnel festve, a mi különleges kegyelmünkből a legfenségesebb császárnak, a mi legdrágább fiunknak és a mi saját kezdőbetűink I(osephus) II.M(aria) T(heresia) olvashatók.”


A nagycímer a címerpajzson kívül az alábbiakat is tartalmazza: „Az egész pajzsot egyszerű arany korona fedi, kétoldalt oszlopok szerepét betöltő alakok állnak egymással szemben. Innét a hűség, arany mellvértben, kék tógában, hátul lebegő, skarlátszerű uszályban öltözötten. Lábainál homályos foltokkal tarkázott fehér kutya hever, melynek nyakát piros örv veszi körül. Amonnét az ipar, hosszú fehér ruhába öltözötten, mely felett a másik, a rövidebb mínium színű. Zöldes uszály a bal vállán átvetve. Baljában ásót tart, lábainál aranyozott méhkas helyezkedik el, felül négy méhecske röpköd. Két oldalról egymással szemben az alakok a pajzsot tartják.”
http://hu.wikipedia.org/wiki/P%C3%A9cs#C.C3.ADmere
http://www.nemzetijelkepek.hu/onkormanyzat-pecs.shtml  










Mutatok még néhány képet, a Széchenyi téren szabadtéri fotókiállítás volt, japán alkotók képeit láthattuk „Bonsailand” címen, illetve, ahogy a Király utcából jöttem kifelé, találtam még két szép, kovácsoltvas alkotást is, az egyik a színház K-i oldal-kapuját, a másik a volt takarékpénztár (ma valami kaszinó vagy mi) ablakát díszíti.



9 megjegyzés:

  1. Ha-ha-ha... bocs' esetedben nem nagyon "jött be" az, hogy (idézem) " (a címer) ...tény,hogy gyakran hatalmi akarat kifejezésének valós eszköze, de az analfabéta népesség felé íráspótló bizonyító funkciót is betölthetett." (Szerencsémre nekem van Pécsi Szemlém /1998.tavasz-nyár (1.szám)6.olf. Sándor László : Pécs város címere. Ne örüljön senki sem !- (méhekről nem nagyon van benne említés,de majd ÉN (...) megoldom! :-) :-)
    *********************************
    Mindenesetre szép tőled, hogy CSAK a méheket kérdezted... ( vajon - napjainkban- a 6 ágú csillagról ?...)-Bocs' - utókornak : amikor K.Attila levetette az ötágú piros lufikat a mindenki karácsonyfájáról... na, hagyjam!- mert van még blogja is- stb.)
    Sajnálatos, de pl. pontosan nem is tudom, hogy mióta (újra) ez a város címere ?- (mert csak egy 2009-es cikket találtam a neten)
    Szóval : (kimaradt) - és szerencsés,hogy magának a címerképnek(!)egyes szimbólumait nem kérdezed ! :-)
    *******************************
    Duzzogásom : a net már csak ilyen! (Eredetileg valóban zöldes színű uszály van az ásót tartó nőn (ipar) -és a kutya foltos,fehér -piros nyakörvvel (hűség ?) - stb. Lásd az általad is berakott címert,- nem egészen olyan.) -
    Na, akkor az én gondolatom : (méhek) szerintem a szorgalmat (?) (takarékoskodást/gyűjtögetést ?)- szimbolizálhatja. Honnan veszem ezt ?
    (lásd a (2.) alatt

    VálaszTörlés
  2. (2.) Szerencsés (nekem) hogy beraktad a (Széchenyi tér) Megyeháza fotókat. Az (ugyebár) 1895 előtt pl. Czinderi-ház - ( most nem többet róla) - 1895-ben vette meg a Pécs-Baranyai Központi Takarékpénztár és lett a székházuk.(1898) Az épületen lévő méhek és méhkaptárak ezt szimbolizálják! ( értsd = méhek/kaptár = "gyűjtögetés" ?- stb.) Utókornak : nekem (anno ?) volt szerencsém látni, amikor az épület teteje leégett! (pontosítsátok...) mikor.
    **********************************
    Amúgy a (pécsi) címerrel akkor foglalkoztam csak, amikor felkerült a buszok oldalára (is) és nem tudtam az I. II.M T - jelentését. Na, de ez egy más történet, EMKE/SZTK/OTI/INRI/KALOT/ ... stb. "mozaikszó - mániám!" :-)
    Viszont most legalább tudom, hogy a hegyek és a patak miket jelent.
    Kimaradt : a másik nő, szemből bal oldalon...lehet,hogy "politikus!" [nem csinál semmit/csak támaszkodik... stb.] - :-) :-)
    Na, vagy 15-20 perce ismét esik az eső ? ... (péntek/06.04.)

    VálaszTörlés
  3. (3.) Az utolsó képed (+szöveg) eléggé megzavart... ( írod volt Takarékpénztár-most valami kaszinó) Szerintem az a Király u.11.Ott volt (van még?) az emeleten az Állami levéltár -és a fdsz.-en volt az OTP.
    (na, de sebaj)
    **********************************
    Remélem, nem kezdesz el kovácsoltvas kapukat fotózni (...) jó párról tudok- állítólag Kossuth L.u.44 (a volt Széchényi Gimn.(mi lehet ott most?) - (voltak "összevonási" tervek) stb. - ott van (bent) pl. k.vaskapu a pálosok címerével... és van pl. a "Bertalan harangtorony"- szemben az a múzeum!- abban is van vaskapu-és stb. - na, de többet most már nem.
    (Kissé sajnálom,ha túl korán írtam! - remélem más is megírja vélekedését a méhekről.)

    VálaszTörlés
  4. Hogy ne kutakodjon senki (feleslegesen) a Megyeháza 1954.ben égett le.
    Megyeháza
    Érdemes rámenni a "föoldalra" - majd abból Pécs - és pár régebbi épületről van fotó és leírás.
    ***********************************
    Mivel minden egyes "gondolatomból" csak egy újabb kezdődik- itt most kiszálltam! ( nekem = péntek! - (...) "látogat" fogadására készülök...
    *******************************

    VálaszTörlés
  5. Na, igen = látogató-t írtam volna)
    Hogy inkább egy helyen legyenek a témák... a (régi) Vármegyeháza ez volt (Kulich Gy.) most Papnövelde u.5. ( ott is volt/van címer az udvarban) - hagyján...mert kb. 2009.08.28-án (fotó) még a nagy vaskapu is megvolt...
    a Vármegyeháza

    VálaszTörlés
  6. @x: Ha-ha-ha...bár reméltem, de látom, Te sem tudtad kideríteni a méhecskék odakerülésének okát. Persze hogy olvastam a megyeháza történtét, de az sem magyaráz meg mindent (legalábbis számomra). Egyébként a címerben ez a két alak már 1780-ban ott volt, a Megyeháza/Takarék meg csak 1898-ban épült…
    Annyit mert volna leírni valaki, (címertudós valahol a neten) hogy azért vannak ott a méhek, mert a pécsiek szorgalmas emberek, vagy a Mecsek erdeinek közel-léte miatt sok a vadász(=kutya)..és igen, hát akkor a többiről még szó sem esett. De engem momentán a méhek izgattak/nak.

    Egyébként több helyen is ezt találtam Pécs címereként megnevezve – tény, hogy a cikornyásabb az nem mindenben passzol a leegyszerűsítettel – és az is tény, hogy pl. a város „fő” épületén, épp a városházán nem ilyen címer(ek) látható(k) – hiányoznak mellőle a „nők”.
    Persze lehet, hogy azért mert itt a „Hűség” de legfőképp az „Ipar” kifejezés már nem aktuális…

    Mellesleg – dehogynem elkezdtem kovácsoltvas kapudíszek, régi kerékvetős kapuk, és egyéb hasonlók fotó-gyűjteménybe rendezését. Én se bolondulok már meg jobban :-)

    VálaszTörlés
  7. Ne "idegesíts fel" engem... aki vagy 3 x fél délelőttöt töltöttem el (könyvtárban) míg pl. a Félegyháziak címerét megtaláltam...és egyebekről szót sem !
    Mária Teréziáék ...(1780 körül) - meg a Takaréktárosok a "fasorban sem voltak még"... amikor már évszázadokkal megelőzően a méh és a méhkas szerepelt a címerekben/pajzsokon/kódexekben és ne soroljam!
    (Ne akarjad,hogy felhívjam a pécsi Címerbizottságot !- vagy kiket,- gondolom, ha PONTOSAN tudnák, megírták volna! -
    Sajnos csak kódexek esetében találtam méhkasról/méhekről "vélekedést" = jelenthet (!) gazdagságot,szorgalmat ,- uralkodók estében szelídséget is ! Sajnos ez sem segít sokat,- Néhek a gerincteleneknél
    Van ilyesmi is :
    Benne a régi tanácsi címerünk is !
    Kényteleb vagyok azt hinni, hogy "elődeink"/őseink többet tudtak! (?) - nem sz**oztak ennyit !- ott a méh és a kas = gazdagság,szorgalom és kész!
    *********************************
    Ki ne feledjem : valamelyik netes anyagban (pécsi) ott a megjegyzés zárójelben : a kutya = hűség !
    (nem pedig vadászat)-
    ("Borzalmas tudsz lenni! :-) :-)

    VálaszTörlés
  8. Kimaradt : hogy a városházánk főbejárata felett milyen címer van ,- hát azért az építőjénél kell(ene) reklamálni! Tervező :Lang Adolf / Kivitelező : Schlauch és Károlyi - sok tökölődés után átadva:1907.11.26. Trebbint Á. könyv II.26>29.old. Úgy látszik '"őseink" (valamiért) nem akarták a Mária Teréziásat ? )
    (Még szerencsés, hogy azóta sem verték le...)- ill. lásd még a "Postapalotán" lévő címer történetét.
    P.s. : Képzelem, ha te élsz 1907-ben...biztos "beszóltál" volna nekik ! :-) :-) -hogy kérem az 1780-as címert ! :-) :-)
    ************************************

    VálaszTörlés
  9. :-) :-) :-)
    Hát biztos...
    ...mármint beszóltam volna...
    :-)

    VálaszTörlés