2010. június 2., szerda

Ez nem vicc !

Bár május közepén egyszer már szóba került a Hattyú ház, de akkor nem írtam részletesen róla, és az alábbi sztorit sem írtam meg – hiszen akkor még a „jövő zenéje” volt csak. A napokban ismételten arrafelé sétáltam és megint betértem a Hattyú házba, most már célirányosan, a múltkor ott felfedezett szobor miatt….
Aki nem ismerné, íme a ház története:
„Valamikor török épület állt a telken. Az egyemeletes épületet az 1800-as évek elején építették, ez lett a "Fehér Hattyú" Vendégfogadó.
Az ún. Hattyú Vigadó a múlt század első felének híres táncháza volt. A 19. században eklektikus stílusban átalakították. Szép boltíves kapuja van. 1809-ben hadikórházként üzemeltették. A Hattyú Vigadó nagytermében 1846. október 26-án délelőtt Liszt Ferenc tartott hangversenyt, melynek bevételét jótékony célra ajánlotta fel. Itt zengett fel először a Magyar Dal, a Pécsi Dalárda 1862-ben tartott hangversenyén. A bejárat felett "Hattyú udvar" felirat, homlokzati részén fekete színnel a "Hattyú" szót olvashatjuk. Faragott fa ajtón jutunk be az udvarába, ahol a rózsaliget közepén női alakot mintázó ülő szobor volt látható.” http://varoslako.pecs.hu/varosnezoben/0829/162699/20080717_pecs_epitmenyek_16.htm  

Próbáltam valamit kideríteni a szoborról, a fodrászat „madamja” kb. úgy állt a dologhoz, mintha a jövő heti lottószámokat akartam volna kicsikarni belőle, szerencsére azonban kis kérdezősködés után, egy évtizedek óta itt élő kedves, idős hölgytől az alábbiakat tudtam meg:
A szobor címe „Várandós asszony” – és valamikor a hatvanas években került ide. Feje azonban évekkel ezelőtt letört (letörték?). Sokáig ott hevert a szobor mellett, mígnem egy régiség-gyűjtő cigányasszony kérte el az íróasztalára nehezéknek (! Ez nem vicc!) Odaadták neki…. Azóta fejetlen a szobor…
Szerintetek normális „esemény” egy kulturált városban hogy ilyesmi megtörténik, vagy ha mégis, akkor évekig ebek harmincadjára hagyják a megcsonkított szobrot ? Feje veszett, hadd vesszen a többi is ? Nem az enyém, nem érdekel ?
Valószínű rajtam kívül valóban senkit sem érdekel a dolog……
Én meg többet tenni, mint hogy írok róla – nem tudok…




P.s. Hálásan megköszönném, ha az, aki tud valami közelebbit a szoborról, megírná: aranyosfodorka@gmail.com címre

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése