2011. január 8., szombat

Ilyen nincs !

Vagyis van…de néha tényleg az emberi ész/értelem határán érzem magam…
Aki olvassa a blogot, tudja, mert már többször írtam róla, eléggé álmodós fajta vagyok, és sok álmomra vissza is emlékszem. Ma hajnali fél 6 környékén épp Alsóbélatelepen voltam… A hely tán nem sok embernek mond valamit, (üdülőhely a Balaton déli partján, Fonyód közelében) de legalább egy személyt  azért tudok, aki ismeri a helyszínt.
Nagyszüleimnek itt volt egy aranyos kis faháza,  amit a felszabadító harcok alatt feltehetőleg kiraboltak, (bár igazán nem volt ott semmi érték) majd felgyújtottak. Aztán már soha többet nem lett pénzünk egy másikra, később  a telket is el kellett adni. Ám az eladás előtt még töltöttünk ott pár csodaszép nyarat.

Ezen nyarak egyikére, pontosabban egy estéjére emlékszem, hogy a sötétben életemben először láttam világító szentjánosbogarat. Részben tán azért is emlékszem, mert a gyerekeknek akkoriban „rendes” időben ágyban kellett lenni és nem éjszakázni, másrészt valami miatt úgy emlékszem, az én családomban senki sem volt hullócsillag-, vagy  akár csak csillagos ég-nézős fajta. Hogy én a koromsötét éjszakában miképp lehettem mégis kint, már nem tudom, de hogy láttam a repkedő kis csodabogarakat, az egészen biztos, még így jó 50akárhány év távolából is. 
A "Gombház" egy ősrégi fotón...

Épp ezek a szép emlékek jelentek meg álmomban, amikor Samuka az ágyamra felugorva azt jelezte, hogy szerinte itt lenne az ideje a reggeli kiosztásának…
1/2 6 volt…
No, adtam enni nekik, de visszaaludni persze már nem tudtam. Mit tesz az ember  ez esetben ? Bekapcsolja  a TV-t, hátha azon még el tudna szenderedni egy órácskát.
De ilyenkor többnyire épp valami bitang jó műsor megy, amitől elaludni semmiképp nem lehet, sőt inkább felébredni. Mert mit láttam ma reggel ?
Hát egy tudományos filmet a biolumineszcenciáról, a luciferinről, a szentjános-bogarakról.
Keresgéltem a neten és találtam egy elég érdekes  oldalt, ezt: http://ismeret.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=50260    ahol többek között erről a dologról is lehet olvasni. Akit érdekelnek a természet ilyesfajta csodái, mást is talál itt böngészve. Vagy itt:  http://hu.wikipedia.org/wiki/Biolumineszcencia
Hát ennyit a véletlenek különös találkozásáról….

10 megjegyzés:

  1. Tetszik a történet,mert ha hihető,ha nem ,jártam már így én is.
    Valahol olvastam is erről,de nem is
    tudom hogyan keressek rá.Meg nem szeretnék álomfejtésbe keveredni.

    VálaszTörlés
  2. Lehet, hogy tenyészteni kellene azt a Dél-amerikai pattanó bogarat. Olvasáshoz biztosan olcsóbb lenne, mint az e-On.
    Bélatelepen minden nyáron többször is átkerekezek, mikor meglátogatom bringával a barátnőmet Keszthelyen. Az egyik legszebb szakasza a bicikliútnak.
    A hókotrós-mozdony fantasztikus volt. Eszembe jutott a kanizsai gyors: az 20 centis hónál képes Nagykanizsától Szárszóig 50 percet késni. A svájci, francia vonatok meg csak úgy söpörtek, pedig ahogy a házak tetején játtam, ott nem centiméterben mérték a havat.

    VálaszTörlés
  3. Ami azt illeti, a macska hagyhatott volna tovább aludni (és álmodni) - hátha eljutottál volna álmodban "kissé" messzebb is ! Mert jelenleg nem jut eszembe, hogy Fonyód felé volt a Kispipa (vagy Pipa) "kerthelyiség" - B.fenyves felé egy másik - (nevét elfelejtettem) - vagy csak az zavar, B.fenyvesen van a Kupa.
    Na, akkor má' így halok meg.
    Azt nem akarnám mondani, hogy én lennék a téma "legilletékesebbje" - ( ráadásul "rendszerváltás" óta nem jártam arra) (20 éve) - igaz, azt megelőzően volt,hogy évente 5-6 x is !- (mivel a M.Szénbánya üdülője volt ott) - B.fenyvesen pedig egy másik tábor. Ha álmodni nem is szoktam róluk, nemrég keresgéltem a Google Mapsban - és részben az alapján állíthatom, hogy a "Gombház" nevű épület (nyaraló) a Faludi-köz és a Klauzál Gábor u. "sarkon" volt - ( a telek ma is ott van) - az új tulajdonos épített is rá házat,- meg is néztem kb. 1986 - vagy 1987-ben ? Valamikor olvastam a Fonyód - Bélatelep "területen" lezajlott "csatákról" - ( részben a "visszavonulás"- részben az orosz támadás ,- de azok nagy részét elfelejtettem.) - Na, igen : nem fontos, de szerintem már nincs az élők közt, ki láthatta az épületet. Gondolom lassan "kiveszünk" azok is,-kik egyáltalán tudtak róla. ( a telekről) - hacsak az "új" tulajdonosék meg nem őrzik emlékezetükben kitől vették. Na, de mindez talán így is van rendjén !
    **********************************

    VálaszTörlés
  4. (2.) Ha már nem egyszer "tisztáztuk",mit vittek el (anno) az oroszok - miért ne említhetném (én úgy tudtam) a valamilyen "vörös" (?) fenyőket (is) kivágták és a fából készült ház(ikó) meg nemes egyszerűséggel leégett a harcok közben. Kirablásról nem hallottam...ill. lehet, nem figyeltem oda !
    Számításaim szerint a telket az 50-es évek végén (57-58 körül) kellett bekeríteni,- (az elvadult állapotokat megszüntetni) -és mintha (rá)építést is előírtak volna ?- így aztán durva becslésem, hogy kb. 50 éve nem járt arra rajtam kívül senki sem. (?)
    Tekintettel arra, hogy a "tulajdonos" pedagógus volt -(és bizonyára) egy "életforma" lehetett egy-egy nyaralás (legalább egy hónapra?) - gondolom nem lehetett egy kellemes érzés az, ami történt.
    kapcsolódó tárgyak : a 10 szem. cserkészsátor... egy nagyméretű (fonott) utazóláda (?) esetleg a kagylók ,- és...a szétlapított pénzek ( aluminium) a vonat kereke alatt. (Ki tudta azt akkor, hogy "büntetendő" cselekedet. Pénzrongálás.)
    Ja, egy tipp :
    Bár ez nem Bélatelep
    Béla-telep : gr.Zichy Béla után - kb. 1894 (?) - és egyéb érdekességek.

    VálaszTörlés
  5. Fonyód (K) felé volt a Kupa, B.fenyves felé (Ny) volt a Kispipa. Mivel ez utóbbi volt közelebb, itt többször is voltunk, és emlékezetem szerint ez volt a hangulatosabb, (mert kisebb) étterem.
    Küldtem egy térképet a telek helyét pontosítandó - remélem sikerült...

    VálaszTörlés
  6. (vasárnap)
    Savanyúcokor !
    Még a végén el kell menni - megnézni - és pontosítani. K-felé (Fonyód)- (sok) éve egy elég nagy placc van - és autóbusz forduló ! ( egy jó sütödés (hurka) is működött. Szerintem az Pipa vagy Kispipa nevet viselte. (?)
    Ny-felé - mintha egyszer a honlapjukat megtaláltam volna ? - nem tudom a nevét! )
    Ismétlem : zavaró, hogy Balatomfenyvesen (vasútállomásnál) van Kupa !
    Persze, ezek itt 20 évvel ezelőtti "emlékeim".
    Én is tévedhetek... "kocsmák" ügyében is. :-)
    OK! - a térkép működik - (válaszoltam is )
    Ja !- persze igazad is lehet. :-)
    ************************************

    VálaszTörlés
  7. (Kezdem unni a keresgélést...)
    Olvasgatva a Fonyódi Önkormányzat anyagait... meg más blogokat - pl. Fonyódhoz "csatolták" Bélatelepet és Alsó-Bélatelepet is - (mint ahogy Fonyódligetet is) - manapság ezek mind Fonyód.
    Amúgy meg : az 1.sz autóbusz Fonyódról - Bélatelep buszforduló / Kispipa (!) étteremig megy!- meg vissza. (magam is utaztam rajta anno) - 2008-ban még írták, hogy Kispipa! - az más dolog, hogy maga az épület (étterem féle) létezik-e ? Ma, ennyit.
    Mert ez (valamivel) jobban érdekelt.
    A M.Szénbánya üdülőről
    (Régebben Hotel Platános-ként is kerestem)

    VálaszTörlés
  8. ( A hozzászólások között )

    VálaszTörlés
  9. Háááááááááát...elbizonytalanodtam Kupa-Kispipa ügyben... Igazán mondom, nem rossz ötlet az a nyári helyszíni "pontosítás" :-)

    VálaszTörlés
  10. (hétfő) -
    Bár közöltem más formában is !
    KUPA vendéglő
    Benne térkép -és egyebek (1930-as kép)- ill. a Faludi-utca .... (?) Faludi Ferenc (?) kiről könyvtár van elnevezve Fonyódon. Bizonyára.
    (vasárnap "ébredtem rá" - B.fenyvesen - állomás "mögött" a VIGADÓ van! -
    na, ennyit !
    **********************************

    VálaszTörlés