2019. november 2., szombat

Utolsó őszi kirándulás 2.


.............Aztán hamarosan leértünk a várhoz felvezető útig – közben arról beszélgettem útitársammal, hogy milyen butaság volt az illetékesek részéről, hogy már augusztus végén bezárták a várat. Két teljes hónap bevételétől fosztották meg magukat…Hiszen a jó időben nyilván lett volna látogató, úgy, ahogy a nyári hónapokban is nagy volt itt a forgalom…

Meglepetésemre azonban, a feljárati út elején egy kis papírlapocska lengedezett a szélben, ami arról  tájékoztatott, hogy kivételesen pár napig – és épp még ma is – a vár nyitva lesz. Nagyon megörültem, máris száguldottunk felfelé a meredek hegyi úton a várhoz.
Nem először jártam itt, de eddig még be a vár épületében (a szobákba) egyszer sem sikerült bejutnom. Most se lehet látogatni – szomorú szívvel írom, hogy állítólag belül a szétrohadt, molyrágta már hasznavehetetlen állapotú kiállítás maradványait eszik a molyok… és semmi sem látható abból, ami hajdanában itt mint kiállítás nyilvánosan látogatható volt.
Nem teszem fel a kérdést, hogy mégis kinek jó ez ? Egyszerűen csak annyit mondok Magyarországon vagyunk, a magyar már csak ilyen ostoba, ami kincse van, azt is veszni hagyja, nem képes pénzt csinálni, csak sírni tud, mint az a bizonyos fürdős…. (A témáról tán elég is ennyi.) 

Ilyen csodás környezetben áll a vár

A magasból... (Civertan légifotó)


Ezen a lépcsőn kellett felmászni  várfal tetejére...


A vár belső udvara

Kilátás É-ra

Nagyon kedves „vár-úrunk” volt, aki mesélt a várról, a történetről, arról, hogy mi mindent lehetne itt csinálni, ha lenne aki csinálná. Felmásztunk a kilátó teraszra – vagy nem tudom pontosan mi a neve – szóval jó magasba, ahonnan csodás kilátás nyílt a lassan lemenőre készülő nap által megvilágított, már őszülő erdőrészekre. Pár percig ha akartam, várkisasszonynak is képzelhettem magamat.

 
Ilyen lehetett a vár fénykorában....
 

A monda szerint, amíg Máré vár ura, Móré Fülöp háborúba ment, addig a szomszédos várból Miklós gróf gyakran látogatott a feleségéhez. Szerelmük gyümölcse egy kislány lett. A halottnak hitt Móré Fülöp később mégis hazatért, hűtlen feleségét pedig a Márévár pincéjébe záratta, ahol később meghalt. Móré Fülöpné még halála előtt elátkozta a lányát, hogy miért született meg. Az átok alól csak minden 77. évben, pünkösd hajnalán erre járó vadász szabadíthatja meg, aki egymásután megcsókol egy medvét, egy kígyót, és egy varangyos békát – szól a rege. Eddig még ilyen vadász nem akadt, aki a próbatételt teljesíteni tudta volna. Így a várvölgyi szél még néha ma is magával hozza a megátkozott lány sóhajtását...
  
Mivel a rövidülő napokon már korán alkonyodik, nem időztünk tovább, mert még fel akartuk keresni kedvenc „kocsmámat” – ami hivatalos nevén Véndiófa étterem.


A Véndiófa kívül és belül

Mióta én Egregyre járok, ide mindig betérek. Nyáron egy fagyira, valamikor rég igen finom friss, ropogós kiflicskéket is lehetett kapni, most „csak” krémest ettünk, de ez is igen finom volt.




 
Aztán lassan elindultunk hazafelé, Komlót, Mánfát érintve, épségben, fáradtan és boldogan értem haza. Annyira jó/szép/sikerült nap volt és én olyan hálás vagyok az ilyen (ritka) napokért !
Leírtam – tán csak magamnak - és tudom, évek múlva is jó lesz „visszaolvasni” – mert felidézi ezeket a boldog perceimet.

Magyaregregyben most se csalódtam.

Utólag érkezett Biki Endre ajánlata, de olyan szép a film, hogy ide is beteszem. Köszönet érte, hogy felhívta rá a figyelmemet !
Érdemes ezen a linken kicsit körülnézni : http://www.marevar.hu/hu/





Egregyi völgy légifotó:


15 megjegyzés:

  1. Valóban szép ez a vidék és főként a Keleti-Mecsek. Úgy gondolom, a Máré-várnak van jövője, az idén valami elindult, bízom benne, hogy a sok éves elhanyagoltságot sikerül felszámolni és lesz ismét egy szép kiállítás, folyamatos nyitva-tartás kora tavasztól késő őszig.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó lenne, ha az önkormányzat kezelésébe kerülhetne - ők jobban tudnának igazodni a helyi igényekhez.ÉN is remélem, hogy jövőre a vár belső része is látogatható lesz.

      Törlés
  2. De szép helyen van az a vár, meg maga az épület is tetszik. Nem is hallottam még róla (mennyi mindenről nem még, ajjaj!!)
    Remélem egyszer eljutok én is a déli részére az országnak...ideje lenne már.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szépen köszönöm, biztos élnénk a lehetőséggel 😊

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szép honlapja van a várnak, ajánlom megtekintésre, különösen a GALÉRIÁK menüpontból nyíló rekonstrukciók részt: http://www.marevar.hu/hu/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg ritka-jó a honlap és nagyon szép a video. Utólag be is tettem a szöveg végére. Köszönöm !

      Törlés
  5. Nagyon szépek a képek, és hangulatos az a kis kocsma.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szép ez a vidék, szeretem régóta, egyszer majdnem ki is költöztem ide...
      A kocsmában meg finom sütik kaphatók.

      Törlés
  6. Most olvastam újra az Egri csillagokat, erre vár fotót mutatsz, igaz másik vár, csak úgy előhozta bennem. Nézem az angol müsorokat El a vidéki Angliába (fordítottam én), micsoda szép és ép városokat, házakat, stb. mutatnak, s mennyi ép értékük megmaradt. Persze, tudom a történelem viharai, akkor is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pont itt játszódott az Egri csillagok, ebben a völgyben, ha igaz, úgyhogy ez az a vár!:) "Kirándulásunkon a Dél-Dunántúli Pirostúra egy nagyon szép szakaszát járjuk végig. Meseszép ösvényen kapaszkodunk fel a Mecsek egyik hegykúpján álló hajdani lovagvárához, a Máré-várhoz. A Magyaregregy mellett húzódó Vár-völgyben játszódik Gárdonyi Géza Egri csillagok című regényének nyitó jelenete. Valószínűleg innen kaphatta nevét a Gergely-Éva-forrás, melyet utunk során érintünk." Üsd be a Google-ba, hogy A Vár-völgytől Mecseknádasdig, mindent megtudsz róla!

      Törlés
    2. Nagyon régen kirándultunk erre, de akkor gyakran és a gyerekeknek már unalmas volt. Mindent tudtak fejből, amit a bácsi elmondott és nem szerették a kitömött, poros állatokat. Persze, a természet gyönyörű, a vár is hangulatos. Azt hiszem, ideje elkezdeni az unokákkal az ilyesfajta nézelődést!;)

      Törlés
    3. Nem tudtam, sose hallottam, hogy ennek a várnak köze lett volna a filmhez, vagy a történethez. Sajnálom, hogy (lent) a forrásnál most nem álltunk meg, de talán majd tavasszal.Én nagyon szeretem ezt a vidéket.

      Törlés
    4. Holdgyöngy: Az az érzésem, hogy Angliában egészen másképp gondolkodnak az "értékről" mindenféle értéket értek ezalatt ...Őrzik, megbecsülik, mert tudják, a múltnak mindig fontos szerepe volt egy nép történelmében. A mi múltunk.... hát az meg olyan, amilyen.
      Viszont vannak klassz focipályáink.

      Törlés