2014. április 14., hétfő

Egy vers - hány gondolat ?



Múltmentő blogbarátom írt itt a napokban egy költőről: http://multmento.blog.hu/2014/04/12/egy_nehezen_eszreveheto_emlektabla
És valaki hozzá-kommentelt egy versrészletet. Ezt visszakerestem, én teljes egészében bemásolom ide. Több okot is érzek rá – inkább nem fejtem ki. 

Gyóni Géza:   Csak egy éjszakára...

Csak egy éjszakára küldjétek el őket;
A pártoskodókat, a vitézkedőket.
   Csak egy éjszakára:
Akik fent hirdetik, hogy - mi nem felejtünk,
Mikor a halálgép muzsikál felettünk;
Mikor láthatatlan magja kél a ködnek,
S gyilkos ólom-fecskék szanaszét röpködnek,

Csak egy éjszakára küldjétek el őket;
Gerendatöréskor szálka-keresőket.
   Csak egy éjszakára:
Mikor siketitőn bőgni kezd a gránát
S úgy nyög a véres föld, mintha gyomrát vágnák,
Robbanó golyónak mikor fénye támad
S véres vize kicsap a vén Visztulának.

Csak egy éjszakára küldjétek el őket.
Az uzsoragarast fogukhoz verőket.
   Csak egy éjszakára:
Mikor gránát-vulkán izzó közepén
Ugy forog a férfi, mint a falevél;
S mire földre omlik, ó iszonyu omlás, –
Szép piros vitézből csak fekete csontváz.

Csak egy éjszakára küldjétek el őket:
A hitetleneket s az üzérkedőket.
   Csak egy éjszakára:
Mikor a pokolnak égő torka tárul,
S vér csurog a földön, vér csurog a fáról
Mikor a rongy sátor nyöszörög a szélben
S haló honvéd sóhajt: fiam… feleségem…

Csak egy éjszakára küldjétek el őket:
Hosszú csahos nyelvvel hazaszeretőket.
   Csak egy éjszakára:
Vakitó csillagnak mikor támad fénye,
Lássák meg arcuk a San-folyó tükrébe,
Amikor magyar vért gőzölve hömpölyget,
Hogy sirva sikoltsák: Istenem, ne többet.

Küldjétek el őket csak egy éjszakára,
Hogy emlékezzenek az anyjuk kinjára.
   Csak egy éjszakára:
Hogy bujnának össze megrémülve, fázva;
Hogy fetrengne mind-mind, hogy meakulpázna;
Hogy tépné az ingét, hogy verné a mellét,
Hogy kiáltná bőgve: Krisztusom, mi kell még!

Krisztusom, mi kell még! Véreim, mit adjak
Árjáért a vérnek, csak én megmaradjak!
   Hogy esküdne mind-mind,
S hitetlen gőgjében, akit sosem ismert,
Hogy hivná a Krisztust, hogy hivná az Istent:
Magyar vérem ellen soha-soha többet!
- - Csak egy éjszakára küldjétek el őket.
               (Przemysl, november.)
Forrás:
Magyar versek könyve Szerkesztette: Horváth János Második, bővített kiadás Budapest, 1942
678-679. oldal A költő adatai ugyanezen kötet 753. oldalán:
Gyóni Géza, 1884-1917. Családi nevén Áchim.
A pestmegyei Gyón szülötte; ott volt gyakornok a községházán, azután a közigazgatási tanfolyam elvégzésével Alsódabason, a szolgabíróságnál.  A világháború jeles katonaöltője. Przemysl ostromakor, 1915-ben orosz fogságba került s a krasznojarszki fogolytáborban halt meg.
Másolva innen:  http://www.szepi.hu/irodalom/vers/tvers/tv_182.html
                                    
                                  *********************************


Kis töprengés után mégiscsak beteszem ide az alábbi videót. Nehogymá' valaki azt higgye, a benne elhangzó vers miatt !!!! a 2,50 perctől javasolnám inkább csak meghallgatni, ami előtte van, azt tán nem minősíteném. Különösen nem a fenti vers után.... (Nem érdekel, hányan látták már. Tudom, sokan.)
De figyeljétek jól az itt dokumentált kijelentést !! CSAK e pár mondat miatt került ez a ....(-ság/ség)  ide az én tisztességes, rendes blogomba.
„Kedves” „uram” ha valaki kérdezi, én nyíltan is megmondom, kire szavaztam, nem kell nyomoz(tat)ni utánam! Továbbá jó előre közlöm mindjárt azt is, vannak piszkos nyugati kapcsolataim, akikkel rendszeresen levelezek és találkozom - ámbár tutti, hogy ez is fel van régesrég valahol már jegyezve. Vannak zsidó ismerőseim, barátaim  is. Segítettem már "mélyszegény" cigányoknak. Voltam úttörő és KISZtag.  Hirtelenjében más, ma bűnnek számító dolgot nem tudnék felsorolni, de lehet, hogy hamarosan el kell gondolkodnom, elmúlt éveimben mit nem csináltam úgy, ahogy azt ma szeretnék/elvárják. Bocs, igen, becsületes munkával építettem a mocskos kommunizmust. Ez még kimaradt…Ja és nem járok templomba. Semmilyenbe.
Csak Istenben hiszek - és reménykedem, lenéz néha erre a  nyomorult országra. Nem mintha megérdemelnénk, csak úgy megszokásból jó lenne ha pislantana egyet....Ámbár mostanában sok a dolga másfelé is, úgy látom....





2 megjegyzés:

  1. Amikor írtam a bejegyzést, én is gondolkodtam azon, hogy ezt a versét idézzem. 100 évvel ezelőtti született vers, ma is aktuális mondanivaló. Ezért jó költő, és ilyen keveset változott a világ.

    VálaszTörlés
  2. A facebookozók talán jobban ismerik a történetet,- (ki-ki beküldhetett 7-8 szótagos sorokat) és abból "kialakult" egy vers. (?) Ez lett belőle :
    A közösen írt vers
    (Igaz,épp' Költészet Napja (is) volt... és voltak,akik ilyesmivel (is) "munkálkodtak." Ezzel nem azt akartam "kifejezni," hogy a választásokkal ne foglalkoztam volna... reménykedem,hogy az idő múlása"... mindenki "sebeit begyógyítja." Úgy legyen !

    VálaszTörlés