2012. november 26., hétfő

Poe vers

Kerestem egy verset. Néha nem könnyű - de azért a "kedvencek" be vannak jelölve (lásd fotó...) Megtaláltam amit kerestem az igencsak viharvertté olvasott kedvenc kötetemben, aztán a könyv - szokás szerint - élte a maga életét, kinyílt egy helyen. 
Semmi, de semmi szándékosság nem volt bennem, mert még csak nem is a P betű környékén kerestem. Ráadásul ezt a verset - bár ismertem - túl sokszor nem olvastam. Mégis, ha már ennyire "előre tolakodott",  akkor jöjjön Poe. Különben is : ezer éve nem írtam be ide verset. Szégyen...



Edgar Allan Poe:

 A győztes féreg

Imitt egy gála éj
a vég-évek magányaiban!
Angyalnép, könnyben ázva, mély
fátyol közt, szárnyasan
szinházban ül, drámát akar,
reményt és rémeket,
mig szférák zengnek, büszke kar,
szeszélyes éneket.

Ezer isten-formáju báb
súg-búg a szinpadon,
s ling-leng idébb-odább,
jő, s puszta bábként megy vakon,
amint formátlan odafönt
nagy erők mozgatják a színt;
kesely-szárnyuk csapkodva önt
láthatatlan kínt!

Óh bolond dráma! nem feled
örökre aki lát!
Hogy űzi folyton a tömeg,
s nem éri, fantomát,
és körben űzi, s visszatér,
nem éri sohase;
bűn, őrület és szenvedély:
ebből áll a mese!

De ím, egy csúszó rémalak,
mint vérpiros gomoly,
előgyürűz a szinfalak
magányaiból.
Jön! - jön! - és a bábok soka
a Csúszók étke lesz.
Sír a szeráf: férgek foga
emberek vérével veres.

A lámpa - a lámpa mind kihal!
S lehull a remegő
formákra, zúgva, mint vihar,
a függöny, a szemfedő.
Az angyalnép sápadva föláll
s szól, míg fátylával időz:
"Ez az »Ember« című dráma volt,
s a Győztes Féreg a hős."

   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése