2012. november 2., péntek

Sir Solti György





Nem tudom a magyar tévé hogy, milyen formában emlékezett meg (egyáltalán, megemlékezett-e) Solti György születésének 100.  évfordulójáról. (Budapest, 1912. október 21. – Antibes, 1997. szeptember 5.)
Mindenesetre én az  ARTE tvadón láttam  egy majdnem 1 órás filmet, mely róla, az életéről, pályájáról, munkásságáról, csodálatos tehetségéről szólt. Az angol királynő által  sir-ré ütött, a világ több helyén – Svájc, Németország, Anglia, Amerika, Franciaország - hihetetlen sikereket elérő,  világhírű zenekarokat vezénylő/betanító, 31 Grammy-díjas (listavezető ezzel a számmal !), ifjú korában Magyarországról menekülni kényszerülő, halála után – saját kívánságára - mégis ide visszatérő  fantasztikus művész  – egyáltalán nem mellékesen, még idős korában is sármos férfi volt, akit a világ zeneértői között osztatlan csodálat övezett.

Ám EU ide vagy oda, ez a videó az én részemre sajnos nem hozzáférhető, olvasom a monitoromon….. http://videos.arte.tv/de/videos/sir-georg-solti--7018602.html  
(Nem először bosszantom fel magam ezeken a kis bökölődéseken, egy-egy filmet ha szeretnék „vissza”nézni, akkor kiírja a gépem,  hogy ez a video nálunk nem hozzáférhető…Nem tudom ez csak egy fricska a fenenagy magyarságunk miatt, vagy van valami más oka ? De ha ez utóbbi, valószínű megérdemeljük….)

Őszintén bevallom én a karmestereket örök életemben csodáltam. Valamiféle varázslónak tartom őket, akik cseppnyi, vékony kicsi pálcácskával igazi varázslatokra képesek. Hatalmuk van óriási zenekarok hangszerei és tagjai fölött, tőlük függ, jó időben szólal-e meg  az orgona, milyen ritmusban pereg a dob. Solti György igazi varázsló volt.

Biztos a neten fent van róla sok adat, az életrajzát itt olvashatod: http://hu.wikipedia.org/wiki/Solti_Gy%C3%B6rgy
Ha van egy kis időd, olvasd végig (nem másolom be ide) kalandos életét és ha véletlenül egyszer a magyar tévé is adná ezt a műsort, ne hagyd ki ! Az ő élete valóban „kész regény” volt, jobb, mint egy unalmas mozifilm.





4 megjegyzés:

  1. Nagy érdeklödéssel olvastam és hallgattam Soltiról irt bejegyzésedet.
    Sok darabot a You Tube-ról nálunk (Németország) sem lehet megnézni (hallgatni) mert ez valamilyen illetékekkel függ össze, tehát nem magyar probléma !

    VálaszTörlés
  2. Nincs lelkiismeret-furdalásom ! (Lényegtelen,hogy tudtam róla !-ill. épp' 10/21-én (?) vasárnap d.u. volt a magyar tv-ben - amit semmiképp' nem néztem volna, -hisz' unokám jelenlétében(!) nincs a tv. bekapcsolva ,- továbbá aznap volt a Pécsváradi Leányvásár (is)-és ne "mentegessem magam!"
    A "gondom" talán csak az, hogy képtelenség (?) majd minden híres ember születésnapjáról/haláláról megemlékezni ! (pontosabban : azt a neten naponta megnézni ?) Ami -néha - még jobban - (?) elkedvetlenít (?) - vajon ki tudja (kapásból!) felidézni azt, hogy 2012-ben (!) - az idén - milyen "EMLÉKÉV"-ek vannak kies hazánkban ?... ( de ne bonyolítsam ! ) - Minden relatív ?... ill. van-e értelme annak, ha belekezdenénk egy "párbeszédbe" / "vitatkozásba" (?) - ...ki "a nagyobb ?"- művész !- mert én pl. elsősorban az írókra értem ezt. Minden bizonnyal mások - másokra !
    Más : hagyján ! Én elég sok (?) "kulturális" (magyar) műsort megnézek... viszont tapasztaltam, hogy pl. majd minden műsor visszanézhető... pontosabban pl. a Duna Tv esetében valami ...újabb fajta programot (?) kellene "felraknom" a gépre, hogy a műsorokat meg tudjam nézni. ( Ennyit - most )
    Nem tartozik épp' ide : de pl. nem egyszer tapasztalom, hogy egy-egy újságcikk nem található meg a neten ! (?) - vagy úgy el van "dugva?"- inkább nem is "ajánlom" senkinek,- mert csak "idegeskedve keresné..."- az meg kinek jó ! (ezt itt pl. Winkler Nóráról szóló cikkre értem )

    VálaszTörlés
  3. (2 olyan témáról - még - amikről röviden beszélgettünk a napokban )
    Aki facebookozik ,- talán "olvassa " Nyáry Krisztián "oldalát", ahol majd' naponta lehet(ne) érdekességeket olvasni "művészekről,"- igaz ! - nem csak olyanokról, akik 100/75/50 éve...stb. születtek,vagy haltak meg. (Emlékezetből sem akarnék én itt és most neveket sorolni.) Reggel azzal múlattam időmet, (bár a hónapot,napot fejből nem tudom ) pl. Apai nagyapám pl. 1882-ben született - hát pl. "az" is lehet(ne) egy évforduló.( Mindig "irigykedve nézem," hogy van(nak) (?) olyan temetők, ahol elég "csak" a nevet beírni és a pontos adatokat "kiírja" a gép... és még térképen is jelzi ! - (de ez - mint mindig - már egy más történet.)

    VálaszTörlés
  4. Piros: ha rákattintasz a fent beírt linkre és picit vársz, akkor megjelenik egy angol nyelvű felirat, amiben szerepel, hogy "in your Country" - de 3SAT-os filmeknél is volt már olyan, hogy a feliratból kiderült, "ezen a területen" nem lehet újra megnézni a filmet.
    Persze - ha jól belegondolok, lehet, hogy a film pl. amerikai és akkor valóban igaz lehet, hogy nálatok is ugyanez a felirat jelenik meg...


    @x: igazad van, minden nap van valakinek, valaminek évfordulója és egyébként is van 100 millió érdekes téma. Én meg arról írok, amihez épp kedvem van, vagy valami ok miatt fontosnak érzem. Most épp úgy alakult, hogy a film nagyon tetszett és erről írtam. Előtte nap meg a lilahagymáról. Ilyen az élet. Színes. Bonyolult.

    VálaszTörlés