2014. január 8., szerda

Bigacsiga



Hogy mik vannak…Tegnap esti net-kóborlásom során akadtam rá, egész véletlenül, más tengeri lények után kutatgatva. (Végre valami más téma, mint az eddigiek...)Van nekem is itthon ilyenem, nem is egy, de még sosem néztem utána, pontosan mi is a neve, vagy mit lehetne tudni róla...
Minden esetben, ha valami olyan állatot (követ, stb.) találok, ami már évmilliókkal ezelőtt is itt volt, megilletődöm meg kicsit zavarba is jövök....Hát nem csodálatos, hogy ők már akkor is ezen a csodaszép Földön voltak, amikor a Jóisten még azt se tudta miképp formázzon homokból egy kis figurát ?????

A szárnyas csiga az elől-kopoltyús haslábúak rendjének egyik neme, tojásforma házzal, melynek menetei igen rövidek, nyílása megnyúlt, keskeny, külső ajka szélesedett, ép szélű v. csipkés, de ujjforma nyúlványokat nem visel. Fajai a melegebb tengereket lakják és számukat 80-ra tehetjük. Kihaltakat a kréta- és a harmadkorból ismernek s ezek száma mintegy 10. Legközönségesebb fajai a Földközi-tengerben élnek és 9-10 cm. hosszúak; a legnagyobbnak hazája Kelet-India, 25 cm. hosszúra és 2-2,5 kg-ra is megnő.
(William Golding: A legyek ura című könyvében beleszőtt a történetébe egy szárnyas csigát. A gyerekek abba fújva hívták össze gyűléseiket, lényegében kürtként használták.)
http://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%A1rnyascsiga




1 megjegyzés:

  1. Nem tudom,tudjátok-e,de a könyv az kötelező olvasmány az iskolásoknak.
    Én nagyon meg voltam lepődve,hogyan maradhatott ki nálam évtizedekig... (most olvastam,hogy tán' azért mert 1954-ben jelent meg ?- pontosítandó) - viszont anno láttam a filmet is (tv)- na, de a (szárnyas) csigára nem emlékszem. De attól még úgy lehet. :-)

    VálaszTörlés