2011. október 16., vasárnap

Káposzta


Most van itt az ideje a káposzta savanyításnak !  Nem 420.- Ft-ért kell venni egy kilót, készen,  hanem nyersen, a piacon, vagy tegnaptól épp akciós  a Pennyben, s 45.- Ft-ért árulják. Vettem is öt szép kis kemény fejet s délelőtt nekiláttam az elkészítésének.  Kell még hozzá só, és olyasmik, amivel fűszerezni akarod, bors, babérlevél, csípős paprika, esetleg birsalma és kukorica (nekem ez utóbbi kettő nem volt itthon)

JÓ – ezt hangsúlyozom -  jó minőségű káposztareszelőn nem olyan nehéz legyalulni, s hogy az ujjad bele ne kerüljön a savanyúságba, a kisebb káposzta-darabokat a gyalulás vége felé érdemes külön gyűjteni. Ezt a maradékot a végén, a robotgéppel lereszelem, megdinsztelem, egy-egy káposztás-tésztányi adagra osztom és lefagyasztom.




A legyalult káposztát  a sóval (1 kg káposztához 2-3 dk sót számolva) jó alaposan összekeverem, majd egy nagyobb műanyag, vagy  (még jobb, de nekem nincs) agyag/porcelán edénybe több részre osztva, jó erősen belegyömködöm.  Ezt a mennyiséget  (kb 4 kg. volt) én négy részre osztottam, és minden rész alapos lenyomkodása után rátettem a fűszereket. (Olyan erővel kell a lenyomkodást végezni, hogy a sós káposzta levet eresszen !)

A legfölső réteggel amikor elkészültél, jöhet a „légtelenítő”….
Ez jelen esetben több rétű műanyag zsák. Mindegyiknek az alját jó szorosan bekötöm. Az elsőbe vizet engedek, s a zsák száját ezután úgy kötöm be, hogy kissé kinyomom belőle a levegőt. A második zsákba már külön víz nem kerül, csak ez az első bekötött vizes, de a második zsákot is két helyen, alján, szájánál megkötöm. És végül ugyanígy egy harmadik zsákba teszem az egészet. Ez a többszörös biztosítás és kacifántos kötözési mód azért kell, mert ha rosszul kötöd be, ill.  a zsák az összehegesztésénél valahol szivárog, akkor aztán dobhatod ki az egész káposztát, mert a fazék tele lesz vízzel és már vége is az egésznek. 




Végül a műanyag edény tetejét rátettem a zsákokra és mert valami miatta fedő nem akart az edényre passzolni, „lenyomattam” két vizesüveggel. (Ne érje levegő a bent lévőket) Ez így marad kb. 3 hétig,  lakás-melegben. Ekkor meg lehet kóstolni, ha már elég savanyú, mehet ki a hűvös előszobába, vagy volt már, hogy levittem a pincébe. Lényeg, hogy hűvösön legyen. Bármikor lehet kiszedni belőle, ill. időnként egy nedves ruhával az edény oldalát érdemes letörölni és a zsák alját  vízzel leöblíteni, mert különben nagyon beindul az erjedés.  De nem kell ezzel túl gyakran  foglalkozni, nem igényel annyi figyelmet, mint a régi savanyítási mód.

Lehet, hogy kicsit bonyolultan írtam le, de nem tudom egyszerűbben. Az egész művelet a valóságban se nem nehéz, se nem bonyolult és  egyáltalán nem elhanyagolandó  a vele elért megtakarítás. A savanyú káposzta pedig nem csak finom, hanem milliószor egészségesebb, mint a télen, fenetudjahonnan idehozott, agyonvegyszerezett paradicsom s egyéb zöldség/gyümölcs !

6 megjegyzés:

  1. Köszönöm, ezt kipróbálom!

    VálaszTörlés
  2. Hahó!Még élek.Nekem egy kicsit bonyolult,de még majd "tanulmányozom,mert nagyon szeretem-szerettem-a káposztát,most már csak a gyerekemnek csinálnám.Nagyon szép az ősz Szegeden,nem akarod lefényképezni?

    VálaszTörlés
  3. nekem egy sötétbarna kőedényem van erre, illetve most tele van csalamádészerőséggel ( van benne répa stb is...)az alagsorban dekkol, Márton napig oda sem nézek...:)

    VálaszTörlés
  4. Húúú, de ügyes vagy!!! Én csak a hordós változatot ismertem eddig!:) Köszi!

    VálaszTörlés
  5. (hétfő) Gondolom,a műanyag fedelet azért nem sikerül visszarakni úgy, hogy az záródon, mert nagyon megtömöd magát a vödröt !
    Bár nem hinném,hogy valaha is ilyesmit készítenék, esetleg megírhattad volna, hogy milyen sót használsz hozzá?

    VálaszTörlés
  6. Na,ha valaki még visszatérne ide,találtam egy kis adalékot a káposztához
    Savanyú káposzta
    Mellesleg én meg itt jártam
    Leányvásár
    Meg nem mondom,mikor értünk haza!- de kora este (18-18.30 óra) sikerült az összes növényt (virágokat) a garázsba cipelni. Határozottan állítom, gondban lennék egy káposztás vödör elhelyezésével... :-)
    Jut (még) eszembe : elég sok érdekességgel már találkoztam...de olyannal nem, hogy vasárnap, kb. 15 óra után ?- megérkeznek a gázosok, hogy lecseréljék a gázórát ! - na, de legalább ez is sikerrel megoldódott ! :-)
    A történt balesetről nem sokat tudtam, csak láttuk a 2 mentőt,meg a rendőrséget kb. Martonfánál - amikor tartottak a helyszínre.
    Na, de legalább 10-15 percig normálisabban mentek az autósok...

    VálaszTörlés