2022. március 30., szerda

Kömény

Becs szó, a köménynek ezeket a varázs-hatásait még életemben nem hallottam. De tény, én bizony szeretem. A (saját-sütésű) kenyeremet el se tudom képzelni köménymag nélkül, a rántott leves csak sok sok köménnyel ízlik,  és tán a legkedvesebb nasim, a köményes,  vagy köményes-sajtos rudacska (mi csak sós-stanglinak hívtuk - de nem ezt a nevet írtam, mert hátha nem tud mindenki "svábul"...)

Most ezt a kis leírást találtam róla a FB-n:

Naponta fogyaszd, úgy a legjobb a hatása!                                 A kömény nemcsak nagy múltra visszatekintő ízesítő a sütésben-főzésben, de rengeteg betegség is kezelhető vele.

1. Segíti az emésztést - Keverj össze egy kis gyömbérport őrölt köménnyel, tegyél hozzá fekete borsot, és sót. Étkezés után egyél ebből a porból egy evőkanállal, és igyál meg egy pohár vizet.

2. Lúgosít – Egy kiskanál őrölt köményt vegyél be, ha sok a savad, reflux gyötör. Tartsd a szádban egy kicsit mielőtt lenyeled. Rögtön érezni fogod az enyhülést.

3. Féreghajtó – 400 ml vizet forralj fel, és 15 gr köménymagot tegyél hozzá. Addig forrad, míg a vízből már csak 100 ml marad. Minden reggel és este igyál 20-40 ml-et.

4. Hányinger esetén – Keverj el egy kevés köményt mézzel, és étkezés után fogyaszd.

5. Megfázás, köhögés ellen – forralj fel egy kevés köménymagot, majd szűrd le, és idd meg a keletkezett főzetet.

6. Álmatlanság ellen – Törj össze egy banánt, majd adj hozzá egy fél teáskanál pirított köménymag port. Lefekvés előtt fogyaszd.

7. Gyomorfájás ellen – 3 gramm köményport keverj bele egy pohár langyos vízbe, majd lassan kortyolva idd meg.

8. Vérszegénység ellen – Fogyassz minél több köményt, bármilyen formában, hiszen nagyon magas a vastartama.

9. Méregtelenít – Hatóanyagainak köszönhetően az egész testet, és főleg a toxinokat elraktározó májat is méregteleníti.

10. Cukorbetegség ellen – egy pohár vízben oldj fel egy kevés őrölt köményt, és naponta 2-3 alkalommal idd meg. Hatékonyan szabályozza a vércukor-szintet.

Ha már "köményezünk" érdemes ezt a cikket is elolvasni, hogy megtudd mi a különbség a római és "normális" kömény között. Én bizony nem tudtam.

https://www.natursziget.com/eletmod/20191113-komeny-vagy-romai-komeny



6 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Örülök hogy néha felfedezek ilyesmit - mindig tanulhat az ember újdonságokat.

      Törlés
  2. A köményt mi is nagyon szeretjük, pogácsa, stangli vagy kréker, töltött kiflik stb. nálunk el sem képzelhető nélküle. Hogy ennyi jótékony hatása van, nem tudtam eddig.
    Római köményt is használok, főleg keleties ételekbe, meg bulgurhoz. Csak óvatosan kell adagolni, mert nagy intezív ízű, de azt is szeretjük 😊.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szeretem az efféle felvilágosító cikkecskéket - ilyenkor derül ki, hogy mennyi hétköznapi, gyakran használt dolgot nem ismerünk eléggé.

      Törlés
  3. Ismertem a kömény sok jó hatását, de azért találtam itt olyat is, amit nem tudtam. Szeretem nagyon, süteményen, levesekben, körözöttben, sorolhatnám...
    Régen, mikor a lányom született, ha fájt a pocakja, kevés köménymaggal készült teát adtam neki. Működött, elmúlt a hasfájás. :)
    Ja, és még valami. Én nem tudok sváb ősökről, de mi is sós stanglinak neveztük azokat a finom sós, köményes rudacskákat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na, ennek a sós-stangli-név-ismeretnek örülök. Azt hittem, csak mi hívjuk így... :-)

      Törlés