2019. április 6., szombat

Drávasztára utoljára ?


Tegnap jöttem rá, hogy 45 év alatt, tavasszal még sosem voltam Drávasztárán. (Igaz, télen se.)
A  tegnapi napom – talán búcsúzásképp, ajándékkép – a szomorúság mellé adott szép pillanatokat is.
Vajszlón, Sellyén át mentem lefelé, hazafelé a Zaláta-Piskó-Vejti kerülő utat választottam, bár emlékeztem rá, hogy nagyon rossz állapotban van. Nos, sem az út, sem az út-menti települések nem javultak, sőt… de a táj!
Én ilyen szépséges friss, üde zöldeket, ennyi hófehér menyasszonyi ruhába öltözött fát, bokrot, még nem láttam. Szép a nyár-eleji akácos út is, de ez, ez az ébredő tavasz, ez valami gyönyörű volt. Gyönyörű, még úgy is, hogy kétségbeejtő helyzetben vannak a szántóföldek, porszáraz minden, én nem is tudom, mi lesz, ha ilyen csapadékszegény marad az idő ?
(De, tudom… sajnos, tudom….Mellesleg a mai cseperészés túl sokat nem javított a helyzeten…)

Különösebb mesét a képekhez írni nem tudok. Mentem, lassan és elgondolkodva, azzal az érzéssel a szívemben, hogy „talán utoljára…”

És természetesen, amikor Sztárára értem, az első utam a Drávához vezetett. Alacsony a víz, de milyen csodaszép ott is minden !
Álldogáltam egy ideig a végtelen csendességben és tényleg volt egy olyan érzésem, hogy mintha nem is én lennék, mintha nem is lennék már itt, hanem valahol az emlékeim szárnyán lebegnék, vissza a múltba, vagy előre a kiismerhetetlen jövőbe.
Nem fájt, nem féltem.
Csak voltam.


A Dráva ahonnan jön...

...és amerre megy.
 
Kis ház a kikötőnél....
 


Virágok és egy öreg nyár a parton
A feliratok nem véletlenül figyelmeztetnek...
És ha csak az utak lennének siralmas állapotban.... de a vidék is a totális lepusztulás felé ladikázik.
Együtt mutatom a 2010-es és a most készült képeket:








Daróczy kastély



Ez valamiféle facsemete iskola volt, vagy nem tudom mi. Az egyik táblán még ott vannak a fiatal fák, a másikon meg már "learatták" őket:



Katasztrofális a szárazság... Nem, nem a tarló ég...Egy traktor "dolgozik" épp - de hogy mi lesz abból a magból, amit most elvetni próbál, vagy mi terem meg ilyen sivatagi földben, azt nem tudom:


És a végére hagytam a szépségeket és egy különlegességet:


Még ilyent se láttam. A fagyöngy hihetetlenül elszaporodott...


Rózsaszín virágú bokrok (nem tudom mi lehet...)

Tobzódik a kökény

Szemet nyugtató csoda-szép zöld

Szép, fehér, de nem tudom milyen fák ezek...
Virág-alagút


Vadmeggy messzebbről és közelebbről
Pécs felé közeledve...

Nos, ha másutt nem, de a természetben meg lehet találni a lelki békességet, és egy kevéske örömöt - a legnehezebb napokban is.


12 megjegyzés:

  1. Hasonlót szerettem volna írni mint az utolsó mondatod ! Szép hétvégét kívánok:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jókívánságodat köszönöm.Remélem a tiétek is kellemesen telik. Én a kertben ügyködöm, így gyorsabban megy az idő és nem kell annyit gondolkodnom elmúlt dolgokon.

      Törlés
  2. Ugye milyen szép és lelket megnyugtató a táj, még a rendkívüli szárazság ellenére is. Ez a kevéske kis eső (kb. 10-12 mm volt), bár jó, hogy esett, de ez ilyen szárazságban csak annyi volt, mintha a két napja szomjazó ember szájához nedves kendőt érintettek volna, vagyis ez még csepp a tengerben. Talán jövő héten lesz több eső, legalábbis most ezt jelzik előre.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az a világvégi-országszéli táj még így elhagyatottságában is szép - vagy tán épp ezért...
      Az esőhelyzet szerintem tragikus, jeleznek ugyan, de csak nagyon kicsi mennyiségeket. Nem lesz elég....

      Törlés
  3. Igen a táj valóban szép, de látom a képeken mennyi elhanyagolt pusztulóban lévő épület árválkodik. Kevesen is élnek már arra felé, akik még ott vannak, képtelenek sorsuk jobbra fordulásáért tenni. Sajnos valóban nem túl sok esőt mondanak a jövő hétre sem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pécs nem a határ-mente, mégis mennyi baj van itt is.
      Ez a dráva-menti vidék meg tényleg a világ és az ország vége. SENKINEK nem fontos. Sem az ott élő emberek, sem a falvak fennmaradása....Le vannak már írva évek óta, pusztulásuk, eltűnésük csak a magamfajtának fáj....

      Törlés
  4. Negyvenöt éve én is laktam Drávasztárán,az Isten háta mögött.Akkor még csak határsávi engedéllyel mehettünk oda.A személyi igazolványba jegyezték be és ellenőriztek a katonák a falu előtt.Már akkor lepusztuló félben volt,azóta a helyzet tényleg sokkal rosszabb.Érdekes,nem kívánkozom vissza...A Dráva akkor is csodás volt,mint most.Csak azt nem tudom,miért nem locsolnak a vizével?Mintagazdaság lehetne a környék...vagy inkább hadd porozzon a föld?
    A galagonya később virágzik,ami a képeden tobzódik,az a kökény.
    Sajnálom a fákat a fagyöngy miatt.Megöli a fát az az élősködő.
    Mindig felhergel,ha látom a táblákat,hogy "Európai falu".Miért?Ha nem írják ki,akkor azt hihetnénk,hogy afrikai?Ennél nagyobb butaságot elképzelni sem tudok.Nem minden falut jelez ez a tábla,szerencsére.A többiek tábla nélkül is tudják,hogy Európában vagyunk...
    Lélekajtós

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nos, 45 éve még jól prosperáló Tsz volt, tehenészettel, savanyító üzemmel, a magánházaknál sok állattal. Én azt hiszem, ha nem is gazdag sváb falu, de egy élhető, jó kis hely volt, igyekvő, szorgos emberekkel. Hogy mi történt ott, arról NEM az ottaniak tehetnek. Azt írod, már akkor is lepusztuló félben volt. Akkor vajon mit mondanál, ha most látnád ?
      NINCSENEK emberek. Nincsenek, akik a földet megművelnék, nincs aki locsoljon, bár azért az se úgy megy ám, ahogy elképzeled.... Próbálj egy kutat fúratni - majd megismered a magyarok istenét, meg a mai vízügyeket.
      A poros földet Pécs határában fényképeztem.
      Köszi a felvilágosítást, javítottam a fehér virágok nevét - Az európai falu felirat meg valóban nevetséges. Csak azért fényképeztem le, hogy bizonyítsam, ezek, akik kitették, azt hiszik, hogy ez valamit is változtat a helyzetükön.
      És hogy Európában vagyunk ?
      Hát melyik Európában ? a nyugatiban, vagy a keletiben ? Mert nem mindegy...

      Törlés
    2. Úgy tudom, az "Európai falu" táblát csak ott tették ki, ahol EU-s pénzből újítottak fel valamit.

      Törlés
    3. Biztos igazad van, nem néztem utána, mit jelez a tábla. De hogy mit újítottak fel, azt nehezen tudnám megmondani....

      Törlés
  5. Én azért nem láttam semmi különbséget akkor a sváb falu és az övék közt,mert mindkettő nagyon szorgalmas és tisztaságszerető nép volt.Bizony,mindenki gazdálkodott,állatot tartott.Akkor még megvolt a savanyító üzem is.Tisztában vagyok azzal,hogy nem az ott lakók tehetnek a falu sorsáról.Az öregek kihaltak,a fiatalok elmentek.Az akkori politika lehetetlenné tette a kisebb falvakat.Bezárták az iskolákat-körzetesítés címén.Nem építettek utat,nem járt busz a kicsi falvakba.Ahol felnevelkedtem,még bolt sincs,Semmi!Sem orvos,sem más segítség.Csak Hosszúhetényben is két olyan erdei falut tettek lehetetlenné,hogy mindenki elköltözött onnan.Kisújbánya és Püspökszentlászló.
    A kutakat ne is említsd,mert engem is érint.Akitől vettem a házat,35 éve fúrt kutat is.Most be kell jelentenem,fizetnem kell sokat,mert terveztetni kell és nem akárkivel ám!Csak az jogosult erre,akit az állam kinevez.Igazából nem is használom.Egy csőkút,keskeny,egy kis búvárszivattyúval.Fontolom,hogy betemettetem inkább.A víz már az államé,fizetni kell a vételezésért,hiába a telkemen van és nem én fúrattam és akkor terveztetni sem kellett.Hamarosan majd a levegőért is fizetni kell,ha már itt élünk és rontjuk a levegőt.Eszembe jut a zsugori uram a versből,aki arról morfondírozik,hogy hogyan adhatná a levegőt is "árendába".
    Hogy melyik Európában vagyunk?Jó kérdés!Földrajzilag vagy politikailag?Mert Európa keleti határa az Ural hegység.A'szerint középen vagyunk.Hogy politikailag hol vagyunk,azt inkább nem véleményezem...
    lélekajtós

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csupa szomorúság, amiről írsz... Vejti után keresve találtam egy régi nol-os cikket. Beteszem a blogba, bár hosszú, de érdemes elolvasni. Szívszorító.....és igaz minden szava....ma is, pedig 2008-ban íródott.

      Törlés