2019. február 7., csütörtök

5let (Egy napos tisztító kúra)



Találtam egy jó kis cikket itt:

És elgondolkodtam, hogy mivel ilyesmit még sosem próbáltam és Lili halála óta a kilók meg kéretlenül csak jönnek és jönnek rám, hátha így néhány dekától megszabadulhatnék ? Nem tűnik kivitelezhetetlennek s lehet, rászánom magam. De közre is adom, hátha más is játszik hasonló gondolatokkal. 



Sokan vannak, akik bár szeretnék, még sosem próbálták ki a szervezet méregtelenítését, pihentetését szolgáló tisztítókúrát. A legalább három hétig tartó kúrára sokat kell készülni. Kedvet csinál a hosszabb kúrához, ha kipróbálunk egy mini méregtelenítést, mely mindössze egy napig tart. Ha pedig hetente tartanánk ilyen napot, akkor a súlyunk megőrzése, karbantartása sem jelentene gondot.

A szervezet bármily apró figyelmességre hálásan reagál.
Mit remélhetünk az egyetlen napos tisztítókúrától, melynek során csak zöldséget vagy gyümölcsöt szabad fogyasztani?

A szervezet extra mennyiségű vitaminhoz jut, ami felfrissít és energiát ad. Az emésztés folyamata nagy energiákat igényel. A zöldség vagy gyümölcs fogyasztásával az emésztőrendszer „pihen”, így a szervezet másra „figyelhet”, nagyobb eséllyel indulhatnak el az öngyógyító folyamatok is.


Tisztítókúra
Az elfogyasztott gyümölcs vagy zöldség enyhe hashajtó hatására ürülnek a szervezetben felszaporodott mérgek. Mivel lúgosító hatásúak, semlegesítik a savfölösleget. Magas káliumtartalmuknál fogva kihajtják a vizet a szövetekből, és megnövelik a sejtek oxigénellátását. Ha hízásra vagyunk hajlamosak vagy fogyókúrán estünk át, heti egynapos zöldség- vagy gyümölcsnap beiktatásával megőrizhetjük súlyunkat.

Hogyan fogjunk hozzá?
Válasszunk ki egy viszonylag nyugalmas napot. Ideális az lenne, ha azt a napot pihenéssel tölthetnénk, hogy a felszabadult energiát a test tényleg saját magára fordíthassa. Ha erre nincs mód, akkor a munkahelyünkre is magunkkal vihetjük az előre kiválasztott és elkészített zöldséget vagy gyümölcsöt. A kúra előestéjén csak valami könnyűt fogyasszunk, feküdjünk le korán, hogy kipihentek legyünk.

A kúra napja
Ezen a napon ne dohányozzunk, ne fogyasszunk alkoholt és koffeint. Zuhanyozzunk le, és alaposan dörzsöljük végig testünket, hogy a méreganyagok a bőrön keresztül is távozhassanak. Különösen hatékonnyá tehetjük a folyamatot, ha erre a napra betervezünk egy szaunázást is.

Kezdjük a napot egy nagy pohár tiszta vízzel. A bőséges vízfogyasztás egyébként is a kúra része, 2-3 litert igyunk meg a nap során. Szeleteljük fel apró kockákra a kiszemelt zöldséget vagy gyümölcsöt, és jól megrágva fogyasszuk el.

Gyakorlatilag tetszés szerinti mennyiségben ehetünk belőle az egész nap során, amikor csak megéhezünk, sőt az a cél, hogy minél többet fogyasszunk belőle. Általában kétóránként készítsünk kisebb fogásokat. Figyeljünk arra, hogy változatos formában készítsük el az ételt, így nem lesz annyira monoton. A nap során vagy csak zöldséget, vagy csak gyümölcsöt ehetünk, a kettőt ne keverjük. Ha rendszeresen végezzük az egynapos méregtelenítést, akkor ajánlott, hogy mindig más gyümölcsöt vagy zöldséget részesítsünk előnyben.

Zöldségek, gyümölcsök
Kerüljük a citrusfélék többségét (ezek túl savasak), valamint a banánt és az avokádót, mivel keményítőtartalmuk túl magas. Ehelyett a következőkből válogassunk: alma, őszibarack, ananász (a konzerv erre a célra nem megfelelő), szőlő, paradicsom, görögdinnye, sárgarépa, cékla, uborka, édesburgonya. Ezeknek a növényeknek magas a rosttartalmuk, ami a belek tisztításában fontos, lúgosítják a szervezetet, valamint vitamintartalmuk is kiemelkedő. Másnap még tartózkodjunk a nehéz ételek fogyasztásától, ami valószínűleg nem is fog nehezünkre esni. Lassan, fokozatosan álljunk át a megszokott étrendre. Ha hetente egy méregtelenítő napot beiktatunk, valószínű, hogy étkezési szokásaink lassanként megváltoznak, egészségesebben fogunk táplálkozni.

(Kérdéseim: 1.Szerintetek a répát, céklát, krumplit nyersen kell enni ???? Vagy főzve is lehet ?)


Én - önmagam részére - hozzátennék még egy "pontot": menni, menni, menni ! Minden nap  - legalább fele-annyit, mintha kutyát kellene sétáltatni.... Mert különben csak itt ülök ezelőtt a drágalátos gép előtt s írkálom nektek a hülyeségeket (vagy nem hülyeségeket....)
Ja, és ha nem fogytok le ettől a kis kúrától, ne engem szidjatok ! 😉

 

28 megjegyzés:

  1. Sok sikert! Szerintem a répát eheted nyersen de a céklát és krumplit nem hiszem! Nálam ez úgy működik hogy szinte igényli a szervezetem azt az egy napot amikor nem is kívánok húsos ételt:) Almát nagyon szeretem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Meg fogom próbálni - mert ez különös erőfeszítést nem igényel, csak egy kis önfegyelmet...de várom a jó időt is hogy végre kimehessek és vége szakadjon a téli szobafogságnak.

      Törlés
  2. Szuper! Igen, nyersen fogyaszd, nagyon finom! Én mindent le szoktam reszelni és tetszés szerint keverjük. A céklát pl. almával. Ennek olyan hatása van a belekben, mintha egy üvegpucolóval kitisztítanád! Hajrá! Mi most szív-diétán vagyunk (a fiam "szír" diétának értette, azóta így hívjuk és ezen röhögünk) a sz.centrumban kaptam egy 3 hetes "kottát", amit követünk- némi kilengéssel, változtatással- és 25 nap után -3 kilónál tartok. Szerintem nem rossz, az más kérdés, hogy nem látszik. :))) Meglehetősen fegyelmezettnek, kitartónak kell lenni, ami nálunk az oly gyakori, sátoros ünnepek alkalmával embert próbáló!:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát céklát nyersen még nem ettem, a krumplit meg el se tudom képzelni. De azt, hogy csak valamiféle zöldséget, agy gyümölcsöt egyek egy napig - az még belefér a fantáziámba. Legalábbis így érzem, és remélem legalább próbaképp pár hétig tudok majd kísérletezni vele.

      Törlés
    2. A cékla + almához én sárgarépát is reszelek. Kicsi citromlével és mézzel ízesítem. Nagyon finom.
      Marika

      Törlés
    3. Kísérletezni fogok az összetevőkkel.

      Törlés
  3. Az a "típus" vagyok, aki hízni szeretne.Sajnos általában olyan leírásokat nem nagyon találok... igaz,nem is keresek. :-) Ami azt illeti épp' ma reggel lefotóztam kis boltunkban az összes ( 3 polcnyi) zöldség-gyümölcs árat... (bár a zöldséges nem túlzottan örült neki...)Előző nap meg egy kertvárosi "bódé" kifüggesztett árait. Így aztán, együttérzésem a fogyni (tisztulni) vágyókkal ! - sok sikert. (Bár a teljes listát nem olvastam el, pl. a karalábét is nyersen eszem.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kétségtelen, jól megkérik mindennek az árát, ami egészséges - hogy a gyógyszerekről már ne is beszéljek. De talán egy-egy ilyen nap azért mégis bele fog férni a költségvetésembe. Remélem....

      Törlés
  4. De jo! Szerintem ezek a tisztitokurak nagyon jok,koszi,hogy eszembejuttattad,hogy be kellene mar iktatni! A heti egy nap jol hangzik, de 3 heten keresztul nem hiszem,hogy lennek eleg kitarto hozza.
    Mindenfele azt olvasom,hogy nyersen a legjobb fogyasztani ilyenkor a zoldsegeket, de egy kis fozes-sutes-parolas biztosan bevetheto,hiszen itt is irja,hogy figyeljunk arra,hogy valtozatos formaban keszitsuk el. Egyik kedvencem peldaul,a brokkolit vagy karfiolt rozsaira szedve soval-borssal es egy kicsi oliva olajjal megontozve sutoben magas homersekleten megsutni. A titka,hogy elozo nap mosom meg ,hogy teljesen megszaradjon,akkor szuper ropogos lesz a kulseje.Ha nedves,mert mosas utan nem tudjuk oket egeszen szarazra torolni,mar nem olyan az izelmeny.Vagy egeszben sult karfiol cukrozatlan holland kakaoval es egy kis chili paprikaval(ez elhagyhato) meghintve. Ezt eloszor Tiffanyldanal lattam evekkel ezelott :) Na,de azt hiszem kezdek elkanyarodni a tisztitokuras dietatol. :)
    ...es hat jo,ha nem kezdek el fogyni tole, nem teged szidlak majd! :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mit nem írsz ! Ez a brokkolis dolog teljesen új nekem, sose hallottam - épp ma ettem sajtos brokkolit - ami annyiból áll, hogy a brokkolit megpárolom, majd sajtot szórok rá és a grillezőben ráolvasztom. Lehet, hogy ez "bűnözés" de nagyon finom. (Egyébként sajt-mániás vagyok, képes lennék csak sajton élni...Kár, hogy ilyen "tisztító kúra" nincs, erre azonnal beneveznék.)
      És karfiol kakaóval ?? Ilyent se hallottam...Hát a karfiolt is szeretem, épp van is egy kicsi a hűtőmben - holnap kipróbálom, a másik feléből tegnap leves készült.

      Törlés
    2. Igen,a sajttal en is hasonlokepp vagyok! :)

      http://chiliesvanilia.blogspot.com/2007/01/msfl-v-rejtegets-utn-fszeres-slt.html - a kakaos karfiolrol es elkeszitesi modjarol pedig itt is olvashatsz!

      Törlés
    3. Elfelejtettem beírni: egy kis darabka karfiolkát bekakaóztam - háááááát - nekem nem jött be igazán. Igaz, chili nem volt hozzá - semmiféle erős ételt nem eszem meg, tehát csak kakaós volt.

      Törlés
  5. U.i. : es tokeletesen egyetertek a "menni,menni,menni!" ponttal. Az szinte a legfontosabb!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugye ? Én is meg vagyok győződve arról, hogy nem az étkezéssel van nálam a gond, hanem a mozgás(Lili) hiánnyal.....

      Törlés
  6. Ha akarsz finom salátát enni,akkor egy öklömnyi megtisztított céklát és egy szép szál sárgarépát apró lyukú reszelőn reszeld le,só,csipet cukor vagy édesítő (de a répa úgyis édes,akár elhagyható),olívaolaj (az A vitamin zsírban oldódik,ami a répában van,legalább hasznos is) és ecet vagy citromlé.Nyersen készül,de nincs finomabb saláta télen ennél.
    lélekajtós

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jóóóóó ! Ennek a receptnek is örülök, köszönöm és tényleg meg fogom próbálni a céklát nyersen valamivel "feldobva".

      Törlés
  7. A krumplit és zöldbabot, meg a gombát azért ne edd nyersen! És a sétával egyetértek! Én egy hónapja gyalogolok, napi 8-10 ezer lépést, nordic walking bottal, nem ballagás jelleggel, hanem egy kicsit lendületesen.Rengeteg jó hatását érzem már ennyi idő után, lement rólam 1,5 kg (bár nem akartam), könnyebben és jobban alszom, sokkal aktívabb lettem, rengeteg ötletem van váratlanul. Fontos, hogy olyan helyen vagy olyan időben sétálj vagy gyalogolj, ahol a levegő nem túl szennyezett füsttel, porral,stb.
    Vágj bele, és kis idő után élvezni fogod!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Várom a tavaszt - és igen, készülök én is arra, hogy kicsit "aktívabb" életet éljek - azt tervezem,többet hagyom majd pihenni ezt a gépet itt előttem...
      Csak kíváncsiságból kérdezem, a 8-10 ezer lépés az időben mennyi ? Még sosem számoltam a lépéseimet én a sétát mindig időben mér(t)em.

      Törlés
  8. Én is beállok a céklát nyersen támogatók körébe. Van egy hasonló receptem, mint a többieknek, ide másolom neked. Persze ekkora adag számodra nem szükséges. Hihetelenül finom, ezelőtt a recept előtt én sem ettem soha nyersen céklát.

    Almás céklasaláta
    60 dkg cékla,
    3-4 db kisebb alma,
    1 vöröshagyma,
    2 kanál citromlé,
    1 evőkanálnyi méz,
    2 evőkanálnyi olívaolaj
    egy kis só

    A céklát meghámozzuk, vékonyra lereszeljük és egy tálba tesszük. Ezután a megmosott és meghámozott almát és vöröshagymát is hozzáreszeljük, megsózzuk, hozzáadjuk a citromlevet, olíva olajat és a mézet. Alaposan összeforgatjuk, majd hagyjuk állni néhány órát. Önmagában is fogyasztható, de ízletes köret is lehet.
    Almás céklasaláta
    60 dkg cékla,
    3-4 db kisebb alma,
    1 vöröshagyma,
    2 kanál citromlé,
    1 evőkanálnyi méz,
    2 evőkanálnyi olívaolaj
    egy kis só

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát mindenképp ki fogom próbálni - bár kissé elképzelhetetlen számomra ebben az együttesben pont a hagyma - de lehet, hogy "megdobja" az ízeket. Be fogok számolni az étel-kísérleteimről. Köszönöm az ötletet.

      Törlés
    2. Pontosan a hagyma teszi igazán különlegesen finommá, kicsit pikánssá. Csináltam már anélkül is, de úgy kevésbé ízletes.
      Várom a beszámolót!

      Törlés
    3. Megyek a piacra, megírom az eredményt ! :-)

      Törlés
    4. Hát nem bírtam ki a piacra-menésig ! Télre, savanyúságnak eltett céklám volt itthon, és az általad leírtakból egy mini-adagot készítettem. Érdekes, hogy a hagyma íz tényleg "nem lóg ki a sorból". De semmiképp nem tudta "űberelni" a kínaikel salátámat
      http://aranyosfodorka.blogspot.com/2018/11/salatam-kinai-kelbol.html
      Viszont, mint egy "saláta-változat" - feljegyzésre került a receptes füzetbe.
      A következő kísérletem Tselszi sült brokkolija lesz - azt csábítónak gondolom, és a brokkolit nagyon szeretem.

      Törlés
    5. Újabb kísérlet: változtattam az arányokon,(alma-cékla) kihagytam a hagymát és tettem bele sárgarépát, meg diót. SIKER ! Így már ízlett, és máskor is fogom csinálni !! :-)

      Törlés
  9. Január óta mi is sokat változtattunk, nem csak ideiglenesre, hanem teljes mértékű életmódváltozásnak próbáljuk beilleszteni. Sokat olvasok e témában pro és kontra.
    A heti 1 napos "tsiztítás" igen kedvező, de 2-3 hetes kúrákat kizárólag orvosi felügyelet mellett szabad csak végezni, otthon senki se tegye.

    A cákla-alma duót már 2-3 éve próbáltam és számomra ehetetlen a nyers cékla. Magam sem értem, mert főve tormával imádom, naponta meg tudom enni.
    Teszek egy újabb próbát és Pipulka receptjét is kipróbálom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is nagyon kíváncsi vagyok erre a céklás-almásra, és úgy gondoltam, hogy a legkisebb lyukú reszelőn reszelem le az anyagokat, a céklát mindenképp, a hagymát is igen apróra vágom, hogy jól elkeveredjen - aztán mindenképp megírom milyennek találtam. Egyszeri próbát mindenképp megér, ha nem tetszik, akkor majd folytatom másféle összeállítással.

      Törlés
  10. Ha már céklázunk, akkor itt egy céklás savanyúság.
    2 kg káposzta gyalulva
    2 kg cékla nyersen reszelve
    1 kg hagyma félkarikára vágva
    10 dkg reszelt torma, lehet üveges is
    7 dl 10%-os ecet
    40-60 dkg cukor (ízlés szerint)
    5 dkg só
    1 kk Na-benzoát
    Az egészet jól összekeverni, állni hagyni néhány órát, majd üvegekbe tenni.
    Lehet kisebb adagot is készíteni, de nem érdemes.
    Ha 2-3 hetet várunk a fogyasztásával, az ízek jobban összeérnek. Nagyon finom, akár most is elkészíthető.
    Marika

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nohát, csupa céklás recept ! :-) Nem nagyon ettem én eddig, max. úgy magában, savanyúnak eltéve...De azt tudom, hogy egészséges. Hát most fogok próbálkozni vele. Köszönöm az ötletet.

      Törlés