2021. december 6., hétfő

Semmi közöm hozzá ?

Megnézésre ajánlva kaptam ezt a videót. 

Megnéztem és szomorú lettem. Én tudom, hogy nem lehet minden templomot megmenteni - mondhatom, a turbéki összeomlás-közeli állapota jobban is fáj - de azért csak csak elszomorodom, mert annyi szemétre költünk pénzt, annyi felesleges dolgot őrizgetünk - és akkor egy ilyen kedves, szép kis templomot meg hagyunk összedőlni. (Persze tudom, nincs egyedül !!) Hát ha templomnak nem is használnák, valami csendes-pihenő-helynek, vagy eső-elöli-menedéknek, vagy nem is tudom minek, múltjuk emlékének - mégis talán érdemes lenne megőrizni, megóvni ....

De nem hiszek abban, hogy ez a templom megmenekül. Össze fog dőlni, el fog tűnni a Föld felszínéről.

És én sajnálni fogom, holott "semmi közöm hozzá"....



És a blog, ahol hasonló témák olvashatók:






6 megjegyzés:

  1. Sajnos sok ilyen elhagyott templom van az országban. A kistormási templom helyzete azonban nagyon furcsa. Igaz, nincs élő gyülekezet, és az 1970-es évektől már nem nagyon használták a templomot, de 2001 körül teljesen felújították, az elszármazott németek anyagi segítségével. Akkor nagy falutalálkozó volt, és istentiszteletet is tartottak. Az akkor jó állapotban lévő templom, a felújítás után 5 évvel elkezdett repedni, és megsüllyedt, ami azóta is egyre rosszabb állapotban van. Némi állagmegóvásokat végzett az ev. egyház, de azután is tovább repedt, a templom süllyedését nem tudták megállítani. Azóta valami üreget sejtenek alatta, talán a csapadékvíz mosott utat magának. Ám az sem kizárt, hogy a felújításnál történt valami rosszul. Vagy pedig mivel a tetőt nem javították, csak a falak vakolata és a festése volt az első, talán a tetőszerkezet hibái, és a beázások okolhatók a történtekért. Mert az jól látszik a felvételen, hogy a tető pl. egy helyen lyukas, fa nő ki a palából.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem igazán értem, miért van az, hogy az ember sem ma, sem régen nem egyformán ítélte meg azt, hogy mi az érték és mi nem. Mi határozza meg, hogy valami "érték" - és van-e valaki aki felelőssé tehető ezek megőrzéséért. Lehetne erről beszélgetni....hosszasan....

      Törlés
  2. Erre a sorsra jutottak azok a falvak,ahonnan azokat a németeket,akik építették a templomot,a házakat,egy tollvonással elintézték:kiűzték őket és helyükre olyanokat telepítettek be,akik semmit sem tettek a faluért,a templomért.Pontosan ez a falu az,ami a legrosszabb példa.Testvérem két faluval odébb,Gyönkön volt orvos.Konkrétan ismerem a helyzetet.Az istállókat teli jószággal kapták,de a munkaszeretet hiánya odáig vitte őket,hogy a gangon a lépcsőlejáró,ha kidőlt a téglája,hát úgy is maradt évekig.El tudsz képzelni egy falut,ahol 40 évig semmit sem javítottak,meszeltek,takarítottak?Hát én láttam!Sírva fakadna a régi gazdája,ha így látná.Persze,ha ők maradhattak volna,most nem írhatnánk róla...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, sajnos hasonló példá(ka)t én is tudok, de magyarázatot rá nem....
      De jól el lehetne beszélgetni erről a témáról. Mert azért csak csak felbukkan a fejemben néhány gondolat, hogy mi is az érték nekem és az miért érték és miért nem érték ugyanaz másnak....

      Törlés
  3. Azt gondolom nagyon egyszerü a magyarázat, mert nincs két egyforma ember.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez igaz, de az "érték" megítélése (szerintem) intelligencia és kulturáltság kérdése.És ami jó, meg szép, az jó és szép kellene legyen az eszkimónak is, meg a négernek is.Bár....... Nos, hát igen, lehetne erről a témáról hosszan, hosszasan beszélgetni....

      Törlés