2023. október 9., hétfő

Véletlen (?)

Tulajdonképpen másvalamit kerestem a verses könyvespolcomon, de hát "véletlenül" épp itt nyílt ki kezemben az egyik könyv.  Nekem úgy rémlik, mintha már olvastam volna ezt a verset néhány alkalommal...



Dsida Jenő: ALÁZATOS, KÖNYÖRGŐ ZSOLTÁR 

Jóságos Isten, áldott szívű kertész, 
ki minden reggel átsétálsz a kerten, 
akit csodálunk gyökereket verten, figyelj: 
egy dudva zsoltárt énekel! 

Jóságos Isten, áldott szívű kertész 
 Szirmaim nem szép, pompás csillagok; 
csak egy tövises, csúf növény vagyok, 
lekonyult, béna, bús, haszontalan. 
Dudvának hínak. 
Mindenek gyűlölnek: megtűz a nap 
és kínoz a hideg, mert nincs gyümölcsöm
soha senkinek, s én – mégis élni, élni akarok! 
Mert, látod, mégis szép a madárének 
és mégis szép a tavasz, illat, fű, rög, 
s a kis méhecske énnekem is zümmög 
és élni, élni, élni akarok! 

Jóságos Isten, áldott szívű kertész! 
Nekem nem árthat, aki örömest öl, 
Csak Te ne bánts, ne tépj ki gyökerestől: 
a kis dudvának legyen irgalom! 
A fájón-édes élet napjai legyenek 
mind-mind kiürített kelyhek, 
s Te légy, akinek zsoltárt énekeljek, 
míg lassudan a kerten áthaladsz! 
S a kis, szomorú, mihaszna dudvára 
– kérlek Istenem: – olykor rátekintsél, 
s az több lesz neki minden drága kincsnél. 
Ne tépj ki Uram! Élni akarok!

Talán kár is elrontanom ennek szép versnek a hangulatát - de ijesztő hírek dőlnek rám a televízióból....
Istenem, ne csak a "kis dudvának" legyen irgalom ! Béke, béke kellene már végre, nem naponta újabb és újabb háború, öldöklés, szenvedés.
Vagy talán egy nagy nagy vihar kellene, ami lesodorná az emberisé 99 %-át és akkor a maradók talán észhez térnének és másképp kezdenének élni. 
Nem tudom, mi felé megyünk....


4 megjegyzés:

  1. Nagyon szép ez a vers! Jó a hasonlatod csak az a kérdés hogy kik lennének a maradók, mert szerintem akkor is a többség az ártatlanok vesznének oda! Inkább maradjunk annyiban hogy mielőbbi "Béke kellene " !!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem akartam a szép vers után belekezdeni kedvenc "szövegembe", t.i. hogy valamit elrontott a Jóísten az ember teremtésekor - mert ha belegondolsz, Ádám-Éva óta mondhatjuk, hogy "valami nincs rendben"....

      Törlés
  2. Gyönyörü vers, az emberiség a vesztébe rohan, mert az önzés a gyülölet már az egekig ér fel.

    VálaszTörlés