2020. június 1., hétfő

Nünüke, fátyolka, musli(n)ca


Hogy az embernek meg kell élnie 75 évet, mire bizonyos dolgok tisztázódni tudnak a fejében – azt azért furcsának tartom. Vagy sosem érdekelt olyan mélységig a téma, hogy utána-bogarásszam (a szó szoros értelmében) ? Lehetséges ez is.
Na de most…. most, amikor erre mifelénk egy nap nem 24, hanem minimum 48 órából áll, sok mindenre ráérek….

Nemrég betettem egy bogár fotóját, azzal, hogy nem ismerem micsoda. Lélekajtós barátném felokosított, hogy ez egy nünüke.
Én meg csodálkozva tátottam el a számat: EZ nünüke ? Akkor annak mi a neve, amit én egészen eddig nünükének ismertem ?
És persze szélsebesen elkezdtem keresni a gugliképek között. És persze meg is találtam.
Tehát végre nem tudatlanul fogok meghalni, most már nem fogom egyiket a másikával soha többé összekeverni.

Nagy keresgélés közben rábukkantam végül a musli(n)cára.
Nincs eldöntve a pontos neve, ezért is írom ilyen fura módon.
Jó, mondjuk ezt legalább jól tudtam, hogy miképp hívják azt a kis izét, ami egy elöl hagyott almaszeletre percek múlva megjelenik a semmiből.

Tehát kérem tessék, itt a ma délutáni „munkám” eredménye, akit érdekel, bogarászhat !


NÜNÜKE
A közönséges nünüke a hólyaghúzófélék családjába tartozó, Európában honos bogár. Réteken, mezőkön, és meleg helyeken él. Hiányzik a szárnya, tehát a szárnyfedője kisebb méretű. Jellegzetessége, hogy megfogva sárgás folyadékot bocsát ki, amely fájdalmas hólyagokat okoz a bőrön.
Feje kicsi, rajta két csáp található. A tora kicsi, a potroha viszont a teste többi részének a kétszerese. Egész teste sötétkék és csillogó színű.
A hólyaghúzófélék túlátalakulással fejlődnek. Első lárva, második lárva, álbáb, negyedik lárva, valódi báb, és imágó alakjuk is van. A nőstény a földbe rakja a petéket. A kikelő lárva felmászik egy virágra, belekapaszkodik egy méhbe, és beviteti magát a kaptárba, ahol nektárt és virágport fogyaszt.


(Vele találkoztam pár napja a réten...)

FÁTYOLKA
A zöldfátyolkáknak Magyarországon körülbelül 30 fajuk él. A lárvák ragadozók, többségük levéltetveken él. Néhányan a körülöttük található törmelékdarabokból álcát készítenek maguknak. Az álcázást segítik a torukon növő dudorok és serték. Az imágók nektárral, pollennel és mikroszkopikus gombákkal táplálkoznak.

Egész eddigi életemben ezt "tudtam" én  nünükének. Tanulni sosem késő !

  
MUSLI(n)CA  (Harmatlégy)
Az ecetmuslica egy a kétszárnyúak rendjébe tartozó kistestű légy. Lárvái erjedő, bomló növényi anyagokban (pl. erjedő gyümölcsökben) fejlődnek, ahol mikroszkopikus gombákkal táplálkoznak. Más, közeli rokon fajokkal együtt Magyarországon is gyakori, lakásokban is feltűnik, présházakban tömeges lehet. 

(Hmmmm.... Még sosem láttam, hogy ilyen vörös a szeme....)


(Mindhárom képet a https://hu.wikipedia.org  -ról hoztam) 



8 megjegyzés:

  1. Na és Te mit ismertél nünükének azelőtt?Csak nem a fátyolkát?(Az írásból nem derül ki)
    Lélekajtós

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Debizonyhogyazt ! :-) Ki is egészítem a szöveget....

      Törlés
  2. Jó kis összesítőt állítottál össze. Bennem is felvetődött az előző kérdés :)

    VálaszTörlés
  3. Igen én is ezt kérdeztem. A mi aszfaltos erdei útjainkon van tele nénikékkel. Bocs, elírtam,de nem javítom. Szóval nünükékkel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó szöveg, még ha elírás is, a "nénike" név se rossz !

      Törlés
  4. Én is csodálkoztam már jó párszor, honnan jelennek meg a muslicák semmi perc alatt a gyümölcsök körül? :D

    A fátyolka előszeretettel jön be a lakásba. Nem tudom mit akar itt, elég büdös szegényke, ha lecsapják.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A muslincák - szerintem - enni jönnek, s bármilyen picik, jó orruk lehet....
      Fátyolkát még nem szagoltam :-)

      Törlés