2020. június 2., kedd

3,07 cm/év



Locsolás közben felnéztem  az égre....majd bejöttem a fényképezőmért, hogy megörökítsem a Hold mai helyét.
Tegnap hallottam ugyanis, hogy  évente 3,07 cm-t távolodik a Földtől. 
Nem emlékszem, hogy ezt a számot így, konkrétan olvastam volna valahol... 
Nekem ugyan mindegy, de azért  meglepődtem. 
(Vagy ezt mindenki tudja/ta csak én nem? 
Vagy ez senkit se érdekel, csak engem? - ja ezek költői kérdések, nem várok rá választ, csak úgy magamban beszélek....)


Utólagos kiegészítés:
Az alábbi kis anyagot találtam a "távolodás" témában:
Kérdés: Azt hallottam, hogy a Hold évente körülbelül 4 centimétert távolodik a Földtõl. Mi az oka ennek az eltolódásnak és hogyan lehet ilyen kis mennyiséget kiszámítani?


Válasz: A Föld és a Hold árapály-erõkkel hatnak egymásra. A Hold tengeri dagályokat idéz elõ a Földön, míg a Föld a Hold anyagát "megnyújtva" és összenyomva idéz elõ dagályokat. Ez a folyamat a Földtõl rengeteg forgási energiát vesz el.
Mivel a Föld gyorsabban forog, mint ahogy a Hold kering a Föld körül, a tengerek dagályai nem pontosan a Föld-Hold vonalra esnek. A dagályoktól származó gravitáció egy kicsit "megtolja" a Holdat és a Földtõl impulzusmomentumot juttat át a Holdnak, tehát növeli az összenergiáját.
A tengerek és a Föld-felszín közötti árapály-súrlódás miatt a Föld forgása minden évszázadban kb. 0,002 másodperccel lassul. A Föld-Hold rendszer impulzusmomentumának azonban állandónak kell maradnia, ha az árapályokkal keltett hõ veszteségét elhanyagoljuk. Ha tehát a Föld impulzusmomentuma csökken, a Holdénak növekednie kell. Ez csak úgy valósulhat meg, ha a Hold nagyobb pályán mozog a Föld körül. A Hold-pálya legtávolabbi pontjának távolsága kb. 3,8 centiméterrel nõ évente.
Az Apollo 11 ûrhajósai 1969-ben fényvisszaverõ eszközöket helyeztek el a Holdon. Késõbb újabbakat vittek fel. A kutatók egy távcsövön keresztül lézersugarat bocsátanak az egyik fényvisszaverõ eszközre. A fény visszaverõdik a távcsõre, ahol érzékeny szûrõ- és erõsítõberendezések detektálják a halvány jelet. A Föld-Hold távolságot abból az idõbõl számítják ki, amely a lézerimpulzus útjának megtételéhez szükséges.

https://www.kfki.hu/~cheminfo/hun/teazo/miert/m01/hold.html


10 megjegyzés:

  1. Már a Hold is távolodik tőlünk... :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most a vicc kedvéért mondhatnám, hogy "Megértem" - de ez sajnos, vagy nem sajnos, tény. Nem tudtam erről.

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezeregy bocsánat - én nem tudom, mit, hol nyomtam meg, de eltűnt a kommented. Beírnád, kérlek ismét ?

      Törlés
    2. Ó,milyen kár,hogy mire meghalok,már kb.40 cm-rel távolabb lesz a Hold a Földtől!Persze,ha van még 10 évem...Csak azt tudnám,hogy ez jó vagy rossz nekem?Szerintem semmi jelentősége számomra,úgyhogy nyugodtan alszom emiatt.Tedd ezt Te is!
      Lélekajtós

      Törlés
    3. Nos, különösebben nem izgatom magam, csak valahogy elgondolkodtam a dolgon - eddig nem foglalkoztam a témával.

      Törlés
    4. Semmi gond :)
      Korábban nem hallottam még ezt az információt.
      Csak annyit kérdeztem, hogy megírták-e az okot is, de az utólagos kiegészítésed meg is válaszolta a kérdésemet :) Köszönöm!

      Törlés
    5. Én is köszönöm, hogy újra írtál, és bocs...

      Törlés
  3. Ha nem is az a téma amit én vártam volna ( vagy amire gondoltam) - csak-csak előjött. Amúgy a felettünk keringő ( meg látható) ISS-re gondoltam,- ( néha emlegeted) - most meg nem, pedig sikeresen kapcsolódott az USA (új) űrhajója,- ( OK ! - ne bonyolítsam, hogy - pontatlan fogalmazás.) Persze, voltak már akik fotózták is ( a földről) - amikor áthaladt Magyarország felett,- stb. ( az ISS-re értve)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én végignéztem a másfél órás fellövés-előkészítést és magát a fellövést, ill. megnéztem a megérkezés utáni interjút is. Amúgy ezt az oldalt ajánlom annak, aki az ISS után érdeklődne
      https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html#pu
      Itt van az ISS live:
      https://isstracker.pl/?utm_source=partner&utm_medium=widget&utm_term=issstormwayru
      Továbbá:
      ISS szabad szemmel is látható átrepülései Magyarország felett
      http://users.atw.hu/iss/iss.html

      Törlés