2024. április 24., szerda

Mibe jó a zabpehely ?

Nem tudom, ki hogy van a zabpehellyel…én szeretem.  Nincs tőle „lelkiismeret-furdalásom”. Sokféleképp használom, és bár tudom, hogy az Internet tele van százféle felhasználási móddal, hadd írjam már le én is, hogy mire/mibe/hol/hogyan használom.

Ott kezdődik, hogy az u.n. ’”apró-szemű” zabpelyhet veszem, nem igazán tudnám megmondani az okát, tán azért, mert ezt szoktam meg...


És azért nincs róla saját fotóm, mert miután megveszem, azonnal jól záródó tetejű üvegbe töltöm át (molyosodás ellen védendő).
Ezt használom a családi- és baráti körben híres amerikai kekszemhez  és a gyakorlatban sok mindenhez. A zabpehely lisztet a kávédarálómon szoktam elkészíteni, tetszés- ill. felhasználási igényem szerinti méretűre darálom. És nem fizetek többet érte csak azért, mert valami gyárban ledarálták nekem. Azt pedig mindig figyelem, hol, mikor akciós - mert ugyebár az ár is számít manapság.... 

Tehát lássuk a medvét, vagyis azt, hogy mire is jó a zabpehely – különös figyelemmel arra, hogy fogyókúrázók, diétázók és cukorbetegek is lelkiismeret-furdalás nélkül ehetik (a szakirodalom szerint):

- A rántott húsokat és zöldségeket morzsa helyett ebbe panírozom.
- Levesekbe, főzelékekbe  habarás helyett ezt teszem.
- Galuskát is készítek belőle (levesbe, pörkölt mellé).
- Húsos, zöldséges fasírozottba teszem, beáztatva, kenyér helyett.
- Néha süteményekbe, a búzaliszt egy részét zabliszttel váltom ki.
- Mindig teszek a saját-sütésű kenyerembe zabpelyhet is a sokféle mag mellé.
- Palacsintában is használtam már, sőt, rántottába is kevertem bele keveset.
- Müzli-szeletet készítettem vele.
- Természetesen reggeliként hihetetlenül sok mindennel lehet keverni, ízesíteni, fel se sorolom, fantáziátokra bízom…meg amúgy is tele vele a net…

A zabpehely fogyasztása csökkenti a koleszterinszintet, gyulladás-gátló, s jótékony hatással van az idegrendszerre is. Magas rosttartalma biztosítja a jó emésztést. Ásványi anyagokban gazdag, található benne  alumínium,  cink,  foszfor,  kálium,  kalcium,  kobalt,  magnézium, vas. Fehérje- B- és E- vitamintartalma magas, antioxidánsok is találhatóak benne.

Próbáljátok ki – nem hinném, hogy csalódtok benne !

6 megjegyzés:

  1. Látom, te sok mindenbe használod, jó is, hasznos a szervezetnek. Én csak sütifélékbe, kekszekbe, esetleg palacsintába (van egy kis mini almás palacsinta receptem) teszem bele, de biztos nagyon jó sok másba is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyszer régen olvastam ezeket az ötleteket - és azóta gyakran alkalmazom. Mellesleg pl. a nagymamám azt se tudta, mi az a zabpehely és mégis elélt 82 évig....

      Törlés
    2. Nagyon jó a belöle kèszült leves is.

      Törlés
    3. Na, ezt még se nem hallottam, se nem próbáltam.Itt találtam egy jó kis receptet, feltétlenül meg fogom csinálni: https://cookpad.com/hu/receptek/16554655-zabpehely-leves

      Törlés
  2. Imádom! A lidlben veszem az aprószeműt, reggeli gyümölcsös kásám ebből van, de keksz, műzli, palacsinta, kenyér, sürítés, sok mindenre használom, pedig 25 éve még azt se tudtam, hogy létezik.- th

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vannak "felfedezések" az ember életében, melyek örömöt tudnak okozni - na, ez is egy ilyen dolog. Ráadásul nem csak jó, hanem egészséges is. Néha elgondolkodom (és a boltokban elnézelődöm), hogy mások mennyi szemetet esznek-vesznek csak azért mert az divatos...Én a 80 évvel ezelőtti otthoni konyhai stílust őrzöm, döntő többségben. Mert bár vannak azóta megjelent termékek, de óvatos vagyok a kóstolgatásukkal. És jobban szeretem azt. amit én csinálok és nem valami gép valami gyárban pl. Kínában....

      Törlés