2024. június 4., kedd

A megunhatatlan pécsi Havihegy

Nem csak a Vince utcában sétáltam a napokban, hanem felmentem a "hegyre" is...Egyszer régesrég már leírtam a Havihegy történetét, ha valaki szeretné elolvasni, itt látható:
https://aranyosfodorka.blogspot.com/2008/08/bucsu-pecsett-havihegyen.html
(Meg itt is: https://mek.oszk.hu/00100/00166/html/ )

A havihegyi kis templom....


Előtte (balról) a híres mandulafa

A sziklába vájt titokzatos arc...

a sétány....


....és kilátás a tévétoronyra

Rétfalvi Sándor: Feszület


A Tettye-völgy - szinte teljesen beépítve....


Az előbbi kereszt - kicsit messzebbről


A Reéh Gyuri villája
itt írtam róla: https://aranyosfodorka.blogspot.com/2012/04/reeh-gyorgy-szuletesenek-150-halalanak.html


És találkoztam mindenki kedvencével, a városnéző kis-vonattal is...

Az alábbi versrészletet pedig azt hiszem, csak "igazi"pécsiek értik, de azért bemásolom:


"......Fenn az idő tűhegyén
kirakó-játék a Tettye,
lenn behorpad a Puturluk.
Zegzugok körül a város
félig-nyitott kőgallérja,
itt forgószél közepén
trónol Haviboldogasszony
– hanyatt fordult szamara
négy patát az égre vet –
köröttük a szikla-gallér
a kormos eklézsiára
őszintén, csatorna nélkül
bőven gyűjt esővizet.
Nincs híd. Csak a zuhatag.
Példázatként, vagy csalétkül,
deszka-palló a víz mellett;
de igazi rokonok
egymás keblére borulva
szárny nélkül is átrepülnek,
a képzelt betegek nyelik
a török-korból maradt
vörösréz félholdakat...."

(Weöres Sándor: Álom a régi Pécsről)
 
És itt a -szerintem- két legszebb kép a templomról. Nem én fotóztam....

10 megjegyzés:

  1. Nagyon szép ez a környék és a Havi-hegyi kegytemplom is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 80 éve fűznek a helyhez emlékek, nekem kedves hely, talán az egész városból a legkedvesebb....

      Törlés
  2. Nagyon szép képek, kellemes séta lehetett!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gyertek egyszer már el Pécsre is ! Lenne itt is néznivaló szépség !

      Törlés
  3. Havihegy, kápolna, gyerekkorom emlékei amire máig is mindig szivesen gondolok. Köszönöm néked❤️

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindig eszembe jutsz, amikor ezen a vidéken járok....nekem is kedves helyszínem - nem véletlenül.....

      Törlés
  4. Legnagyobb sajnálatomra ezt a templomot és a mandulafát még nem tudtam közelről meglátogatni. Legutóbb tavaly tavasszal jártunk Pécsett (szeretem megőrizni a város régies elnevezését), de a szakadó eső miatt nem jutottunk el minden látnivalóhoz. Talán legközebb! Jók lettek a saját fotók és a szerinted két legszebb kép is nagyon látványos.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem, előbb-utóbb azért el tudtok még egyszer jönni. Biztos azért maradt még látnivaló egy második alkalomra is....

      Törlés
    2. Nem először jártunk Pécsett és biztosan visszatérünk még :) Most kimaradt például a Tettyei Mésztufa-barlang (áramszünet miatt), az Abaligeti-barlang (az esőzés miatt elöntötte benn a patak és járhatatlan volt) stb. Itt viszont nagyon tetszett a denevérmúzeum :)

      Törlés
    3. Most képzeld el, hogy a tettyei barlangba (vagyis a vízműhöz), én eddig nem tudtam bejutni.Pedig 40 évig a VIZIG-en dolgoztam és nem mellesleg évekig barlangkutató voltam........Na, most majd "ráhajtok" nehogy ez kimaradjon az életemből.... :-)

      Törlés