2022. szeptember 12., hétfő

Béda

Vasárnap délután barátnőm azzal állított be, hogy öltözés, autóba ülés, megyünk valahová - meglepetésképp - nem árulta el a célállomást...

Jó idő volt, a kedvem is ilyen - menjünk !

Mohácshoz közeledve kezdett gyanússá válni a dolog, addig nem is kérdezgettem, és amikor rákanyarodtunk a bédai útra - melyen hajdanában többször jártam - már kb. sejtettem úti célunkat. Meg is dobbant a szívem....Nem  csalódtam... Leálltunk az ártéri erdőben, felkapaszkodtunk a gátra és már láttam is viszonylag közel a gátőrházat, melyhez  nem is kevés emlék  köt...

Sétáltunk, beszélgettünk, én csendben magamban nosztalgiáztam, felidézve az évtizedekkel ezelőtti eseményeket - fényképeztem (jól-rosszul) és ott a csendben valami olyan csodás béke lengett a levegőben, olyan jó volt, olyan léleksimogató...

Többször kellene ilyen helyekre járni....

Köszönöm barátnőm ezt a meglepetést  !(ezúton is)

Fantasztikus felhők, a csúcsos a Szársomlyó....

A Jakab és a Misina
A bédai holtág
A távolban nem egy fehér vitorla, hanem a VIZIG-es gátőrház...

A gátőrház közelebbről

A pecások stégjei a holtágon


Rengeteg kagyló hevert a parton...

Kiderítettem: ez az invazív mandulapalka.....


Közeli, de nagyon vacak kép...


A horgásztanyák őre...

Egy fantasztikus öreg fa - a kép semmit se ad vissza (sajnos) a csodából...

Az öreg fa kérge közelről


Visszavár a Mecsek...



Nakérem...csak keresgélni kell ügyesen a neten és minden kérdésedre megtalálod a választ. A fenti képek között szereplő "fűfélét" nem ismertem, amikor megírtam a szövegemet, és csak később kezdtem kutatni a növény neve után a neten. Nos, tessék, itt az eredmény:

A mandulapalka (Cyperus esculentus) is inváziós gyomnövénynek számít. Gazdasági kártétele igen jelentős. Az 1970-es években a világ legfontosabb gyomnövényei között a 16. helyet foglalta el.                    

A mandulapalka származási helye Afrika északi, trópusi-szubtrópusi vidéke, de az Egyenlítőtől Alaszkáig előfordul. Az USA-ból az 1970-es évek elején a globális kereskedelem révén jutott el Európába. Hazánkba való behurcolása Hollandiából származó, fertőzött import Gladiolus szaporítóanyaggal történt. Magyarországon először 1993-ban Hévíz-Keszthely határában azonosították. Azóta elsősorban Somogy megyében terjed, eddig mintegy 10.000 hektáron fertőz.  Terjedését nagymértékben meghatározza, hogy a termőhellyel szemben igénytelen, a laza homoktalajoktól a kötött agyagtalajokig előfordul. A talajnedvességet tág határok között tolerálja, művelt és műveletlen területeken egyaránt megtalálható. Elsősorban apró, gyufafej, maximum borsó nagyságú gumóival szaporodik, amelyeket a talajjal együtt könnyen viszünk át az egyik tábláról a másikra.

További érdekességek itt:

https://rajtunk.blogspot.com/2018/12/a-foldimandula-mas-neven-mandulapalka.html



2 megjegyzés:

  1. Nagyon jót kirándultatok, szép tájakon jártatok! Ilyet valóban többször kellene ismételni. Ki kell használni a jó időt. Én szeretem az őszt, a szép őszi tájakat, színeket - persze csak akkor, ha kellemes a hőmérséklet és süt a nap. És ha hosszú az ősz, akkor a fagyokig virágokat is látni, ha elvétve is. Csak figyelni kell. Szép növényeket fotóztál, és ügyesen nyomoztál utána 😊.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg öröm volt az ismerős, de rég látott helyen járni. Jól sikerült a meglepetés...és igen, próbálok idén többet menni, mint az elmúlt két évben...

      Törlés