2024. március 2., szombat

Mese ma: a bagolyról

Jó pap holtig tanul - mondja a közmondás és  ez igaz akkor is, ha nem papról van szó....

A kedvenc gyerekkori mesekönyvem miatt nagyon szeretem a baglyokat. Radnainé Bauer Erzsi: "Egy csillagászbagoly története"  volt a könyv címe,  -  ha valaki eladná, azonnal 10.000 azaz tízezer Ft-ért megvenném.... Itt írtam a könyvről: https://aranyosfodorka.blogspot.com/2010/02/radnaine-bauer-erzsebet-egy.html    https://aranyosfodorka.blogspot.com/2010/02/csillagos-mesek.html      És ahányszor szóba kerül csak azt mondom, nem értem a könyvkiadókat. Van egy mesekönyv, amit sokan keresnek és még senkinek nem jutott eszébe újra kiadni....

Na mindegy, lépjünk vissza  baglyok világába....szóval e mesekönyvben olvasottak miatt már kicsi koromban is szerettem a baglyokat és valahogy a mai napig a kedvenc madaraim közé soroltam volna, ha valaki is megkérdezi... És akkor tegnap este láttam egy filmet és megtudtam valamit, ami meglepett és teljességgel újdonság volt számomra.

Aztán ma kóboroltam kicsit a neten, hogy bebizonyosodjon, nem félrehallás volt a tegnap esti hír, nevezetesen, hogy a bagoly az egyetlen madár amelyik a szemeivel előre néz. 

Egyszerű kis mondatocska, de nekem felkavarta az agyamat. Márpedig így igaz. A többi madárnak úgy áll a két szeme, hogy jobbra-balra tekinthet, de a bagoly csak előre  (...persze míg el ne m fordítja a fejét...). De a szemei tényleg előre néznek...

https://hu.wikipedia.org/wiki/Bagolyalak%C3%BAak

Elolvasásra ajánlom, annyi érdekesség van benne !!!

Be kell valljam immmádom az ilyen felfedezéseket. Nem tudom megmondani miért, de valami jó érzés keletkezik bennem, ha valami olyan (főképp a természettel kapcsolatos) különlegességet látok/hallok, amiről eddig semmit nem tudtam. Ha minden olvasóm tudott erről, nem baj, számomra megért egy bejegyzést ez a "felfedezés".

Egyébként az is igencsak meglepett, hogy pl. M.o.-on hányféle él közülük...Nekem eddig a bagoly bagoly volt és max. olyasmi derengett, hogy van uhu, meg fülesbagoly,  meg hóbagoly, meg kuvik, de többet biztos nem tudtam volna felsorolni.

Szóval a baglyok a madarak osztályának egyik rendje, 

a rendbe az alábbi 2 család tartozik.



Magyarországon eddig tizenkét bagolyfaj előfordulását mutatták ki:
  • hóbagoly (Nyctea scandiaca) és a karvalybagoly (Surnia ulula) nagyon ritka kóborló.
  • törpekuvik (Glaucidium passerinum) nagyon ritkán felbukkan az Északi-középhegységben – valószínűleg költ is, de ezt még nem sikerült bizonyítani.
  • gatyáskuvik (Aegolius funereus) ritka költőfaj az Északi-középhegységben.
  • Az uráli bagoly (Strix uralensis) terjeszkedik középhegységeinkben, sőt, már az Alföldről is jelezték.
  • Az uhu (Bubo bubo) már csak néhány helyen, és csak az északi országrészben és a Dunántúlon költ (jelezték Békés vármegyéből is).
  • füleskuvik (Otus scops) többfelé szórványosan fészkel odvakban.
  • A ritka réti fülesbagoly (Asio flammeus) pusztai élőhelyeken költ.
  • Az erdei fülesbagoly (Asio otus) gyakran megtelepszik a fasorok elhagyott szarkafészkeiben, varjútelepein, és egyre több helyen városokban is (parkokban, valamint lakótelepi erkélyek virágládáiban). Telente előszeretettel húzódik be a települések parkjaiba, ahol a nappalt elsősorban nyitvatermő fákon tölti.
  • macskabagoly (Strix aluco) jellemzően erdőkben, parkokban költ (főleg öreg fák kikorhadt üregeiben, odvaiban), de rendszeresen megtelepszik padlásokon is.
  • gyöngybagoly (Tyto alba) egykor szintén fák odvaiban költött, de ma már szinte kizárólag padlásokon, tetőterekben és templomtornyokban.
  • kuvik (Athene noctua) állománya folyamatosan csökken, hiszen fő költőhelyei a tanyák és állattartó telepek padlásai, táplálkozni pedig a legelőkre, kisparcellás mezőgazdasági földekre jár. Élőhelye a tanyák elnéptelenedésével, a pusztai legeltetés felhagyásával, az odvas pusztai fasorok eltűnésével egyre szűkül.

Az alábbi cikkben sok bagolykép látható, de mivel az eredeti szöveg nem magyar, kissé furcsa fordítások olvashatók benne - de azért érdemes megnézni, sok nagyszerű fotót tartalmaz, de hasonlóan érdekes a másik cikk is.

https://lady-ya.ru/hu/business/kak-nazyvayut-sovu-muzhskogo-pola-rod-sovoobraznyh-chem/

https://bagolyfeszek.wordpress.com/2014/10/11/baglyok-magyarorszagon/

(A képeket is ez utóbbiból hoztam).


És hogy teljesen jó legyen a mai estém, a témához verset keresve, találtam egy olyan Szabó Lőrinc verset, amit még soha nem olvastam, hát közreadom ezt is:

A bagoly 

Kisfiam kieszelte, hogy van
valahol egy mindenható,
aki megbünteti, ha rossz és
csokoládét hoz, hogyha jó.

A nagyurat el is nevezte:
– Bagoly! – mondta – ez a neve! 
De úgy látszik, rám is hasonlít,
mert nagy kerek szemüvege

van a bagolynak: minimum is
így mesélgeti a gyerek;
s akármi történik a házban,
az mind a bagoly műve lett.

A bagoly vitt el reggel engem 
és estére ő vitt haza,
a baglyot hívtuk, ha nem ízlett
a gyereknek a vacsora,

s Lóci megtette ezt is, azt is,
amit azelőtt semmikép,
csak azért, hogy bebizonyítsa
külön istene erejét.

Nekem nem tetszett a bagoly, de
tűrtem némán egy darabig.
Tegnap azonban elővettem
s faggatni kezdtem a kicsit:

– Mondd, Lóci, bagoly igazán van? 
– Van hát! – Ismered? – Ismerem! 
– De én nem tudok hinni benne,
amíg nem látom, hogy milyen! 

– Látni fogod! – jött tűzbe erre
Lóci, s mérgesen otthagyott;
s most a fejét tíz hosszú percig,
gondolom, azon törte, hogy

hogyan tudna meggyőzni engem,
mert végül is előszedett
valami fiókot fenekéről
egy régi rossz szemüveget,

s jelentve, hogy a bagoly itt lesz,
kiment az erkélyünkre, és
már kiáltott is: – Úgye, látod?
Itt van az ablaknál! benéz!

Épp rád néz! szemüvege van!
Itt a bagoly!… – Elhallgatott,
s én láttam, hogy csakugyan ott van,
a szemüveges alakot:

láttam Lócit átszellemülten,
ahogy benézett, komolyan
és gőgösen, mint aki érzi,
hogy rettentő szerepe van:

láttam Lócit tágult szemekkel,
sugarasan, mint egy szobor…
S szaladtam a másik szobába
a hírrel, hogy itt a bagoly, –

és Lóci, mire visszatértünk,
már bent volt, ugrált, kacagott,
s szemében ragyogott az isten,
aki a lelkében lakott.


4 megjegyzés:

  1. Ezt a kedves verset én sem ismertem, és hogy ennyiféle bagoly él hazánkban, ezt sem tudtam. Helyes képeket tettél ki róluk, és valóban, ők előre néznek, nem oldalt!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Annyira szeretem - ebben az egyre szürkülő és egyre félelmetesebb világban az ilyen "felfedezéseket". Valahogy reményt adnak, vigasztalnak, vagy nem is tudom.....

      Törlés
    2. Itt megrendelheted 5000 Ft-ért
      https://bookline.hu/product/home.action?_v=Radnaine_Bauer_Erzsi_Egy_csillagasz_bag&type=10&id=2108578820

      Törlés
    3. Köszönöm, teljesen reménytelen, MINDEN fórumot megpróbáltam már, sehol sem kapható. Nem is értem, miért vannak fent még hirdetések és azt se értem, miért nem jut valakinek eszébe újra kiadni. Garantálom, lennének rá vevők. (Csak zárójelben: nem csak én keresem. Volt valaki, akinek az egész könyvet lemásoltam, és elküldtem....amikor még nekem is megvolt. Szomorú mese, hogy ma már nincs meg nálam az eredeti....hiszen épp azért keresném...)

      Törlés