2011. július 12., kedd

Nem bírok aludni…


Megpróbálok én mindenféle kunsztot,  már elhagytam az ebéd utáni csendes pihenőt is, de mégse jön álom a szememre – csak forgolódom a lepedő alatt – mert már a vékonyabb takaró is elviselhetetlen. 11 után gondoltam, kimegyek kicsit, talán hűlt valamelyest a levegő – s bár a kertemben 8-kor locsoltam, s annak frissítő illata érződik, meg hálásan hajbókolnak nekem a kis virágaim, de a falak, a kerítés még most is ontja magából a meleget. Az ablakot is csak 10 után nyitottam ki, de az aszfalt még  este is forró – szóval nincs menekvés, dögmeleg nyár van…

Nem tudom, nem emlékszem ilyen nagy forróságú nyarakra, de az biztos, hogy voltak azért régebben is meleg esték,  amikor nem kellet feltétlenül 8-kor már ágyban lenni. Talán  kicsit nagyobbak is voltunk már…Ugyanis emlékszem egy olyan meleg estére, amikor már sötét volt, tán látni lehetett a csillagokat is, és ültünk az előszoba ajtóban anyuval, az eget szemlélve.
Biztos nem ekkor énekelte először, mert vannak emlékeim a földszinti konyhában bizonyos „varrógépes” délelőttökről is, amikor öcsémmel az emeleti szobákba felvívő (nem mondhatnám, hogy szokványos, de nagyon praktikus) falépcsőn ülve, hallgattuk a meséket és ritkábban ugyan, de az énekeket is. Az viszont biztos, hogy anyu többször énekelhette ezt, mert annyira tudom szövegét/dallamát még ma is, ahogy egyetlen más gyerekkori dalra/nótára sem emlékszem ilyen pontosan. Azt hittem, ez valami kevésbé ismert szám és olyasmi is rémlik, hogy valami miatt anno mintha ezt nem lett volna szabad hangosan énekelni. (? Vajon miért is? A „tiltási listánkon” olyan helyen szerepelt, mint a Szabad Európa Rádió zsizsegő adásának halk hallgatása, vagy a házhoz járó hittanár  – mert tudtuk, ezek is tilos dolgok…)

Szóval a tegnapi estén, amikor kint álltam, felnézve a „nagy nyári háromszögre” (Hattyú, Lant és Sas csillagképek hármasa), ez a nagyon rég hallott dal jutott szembe. Ma rákerestem a neten, s egészen elcsodálkoztam, hogy milyen sokféle variációban található meg.
Lehet, hogy egy picit giccses, de nekem mégis kedves emlékeket idéz…
Íme az egyik változat: (Igaz, van benne néhány aprócska, szöveg-beli különbség ahhoz képest, ahogy én ismerem, de azért elég jó.)


6 megjegyzés:

  1. Lehet,hogy szerencsés(ebb) vagyok ?...
    ha fekve olvasnék,vagy a tv.előtt hevernék, majd az egész napot ( éjszakát is beleértve) képes lennék/vagyok átaludni!- csak azt a napi 2-3 telefonálást tudnám valahogy "átirányítani!"- (ne az alvásól riasszanak fel,- mint pl. tegnap is 16 órakor?) : megjött a gyógyszarom...és menjek érte ! -válasz : esetleg majd kedd reggel... mert én aztán ki nem mozdulnék!- stb.)
    A dalhoz : (bár nem kutakodom utána)- tán' azt kellene tudni, hogy (anno) ki énekelhette ?- ha "hivatalosan" nem is lehetett "tiltott" (?) - ne bonyolítsam, más idők voltak azok ! "Érdekessége" : tényleg nem beszéltek róla a felnőttek (?) - vagy valahogyan tudta -(aki tudta)- hogy' pl. sem USA hadifogságra, sem cserkészetre "utaló" tárgyakkal lehetőleg nem mutatkozunk. A témához már csak annyit, hogy egyetlen sorára emlékeztem (ill. nem foglalkoztam vele,honnan tudom) > " az egyik egy szakaszvezetőé,a másik egy káplár csillaga" -
    Anno (1968-70) meglepett(?) hogy' mennyi "olyasmit daloltunk" mint "katonák", amiket "énekeltek más generációk is!" - (Később ezt-azt összeolvastam arról, hogy egy-egy "rendszerben" - mennyire "átvettek" olyan dalokat, amiket előzőleg is énekeltek. De ezt most nem áll módomban ennél jobban felidézni.)

    VálaszTörlés
  2. Szép volt, különösen Cseh Tamás előadásában...:-)))

    VálaszTörlés
  3. ( Valami olyasmit azoknak, akiket érdekelne,- Wikipédiában ( Google keresővel) Mozgalmi dal (!) - és ott olvasható pl. az "álcázott mozgalmi dalról" is .
    Sajnálatos,vagy szerencse, nem találom azt a könyvemet ( Hankiss E. ? ) melyben a "Karádi Katalin jelenségről" van említés. ( tanulmány féle) - ha van, ki emlékezik-e arra ?- (amikor lehetett lemezét venni - stb.)
    ( Természetesen külön téma lehet(ne) a "náci dalok" (Erika és a többiek) -és persze (akár) a Székely himnusz (története) is. Ha már - valahogy előjött az... éneklés. (?)

    VálaszTörlés
  4. Én még az előzőhöz!
    Igen vagyok "valaki".Elnézést!
    Azért nem mondom,hogy "garnis" és nem szoktam "garambolozni:)
    /fokhagymához a személyes érintettség okán!
    A dal- igen kicsit érzelgős,de mégis olyan hallgatós.
    Én egy másikra emlékszem,hogy nem nagyon lehetett énekelni.
    Úgy kezdősött:"Volt egyszer egy hadnagyokcsa,fiatal volt és bohó..."

    VálaszTörlés
  5. (szerda)
    Utókornak : tegnap - kedd- megérkeztek a méhek a "virágzó?" vadszőlőre ! -(ez minden évben megismétlődik) - csak eddig nem jegyeztem fel a dátumot,- így aztán nincs összehasonlítási alapom !
    Ma valamivel "kellemesebb" a reggel ! (?) Kint "csak" +21C° - lent (fdsz) +25 C° - az emeleten +26 C° ( a kezdet)
    "Régi" időkre gondolva (panellakás) kissé meglepett, hogy a víz (ivó) továbbra is "kellemesen hideg?" - (gondoltam meg kellene mérnem ?...) csak nincs mivel. (esetleg hőmérővel (lázmérő?) - Na, ez nem jelenti azt, hogy annyi csapvizet innék...
    Na, derűs napot ! :-)

    VálaszTörlés
  6. Érdekes, nálam már jó két hete tart a "zsongás" - lassan vége felé közeledik a vadszőlő virágzás. Én nagyon szeretem ezt az időt, hallgatni a méhek döngését, a parányi szirmok pergését a leveleken. Ebben az időben nem kell tartanom attól, hogy valaki az ablakom közelébe merészkedik :-)

    VálaszTörlés