2020. március 15., vasárnap

Hurrá megtaláltam !



Annyira nem tudom elviselni, ha valamit nem találok meg a neten ! Képes vagyok hosszú időt rászánni és szerfelett boldog vagyok, ha kutakodásom sikerrel jár !
Ugye tegnap kérdeztem az utolsó kép alatt, hogy ismeri-e valaki ezt a virágot ?
Hát nem nagyon tolakodtak jelentkezők…
És azért micsoda dolog, hogy ezen az úton megint találtam egy virágot (mint pár éve) és ennek se tudom a nevét.
Most, hogy kinyomoztam, rájöttem, hogy mi tévesztett meg, mi tett bizonytalanná  engem. Ezt a virágot ilyen bimbós állapotában még sose láttam. Kinyílva igen, nem is egyszer  !
Nem titkolózom tovább, tehát az alábbi képemen egy portland kutyatej  bimbós virága látszik.



Kinyílva ilyen:

Kép:http://www.aphotoflora.com/d_euphorbia_portlandica_portland_spurge.html


Egyéb érdekesség a kutyatejről: A kutyatej (Euphorbia) a kutyatejfélék családjának névadó nemzetsége közel 1700 fajjal. Nevét Numidia egykori királyának, II. Jubának görög udvari orvosáról kapta. A nemzetség további magyar megnevezései a Pallas nagy lexikona szerint: ebtej, farkastej, farkasfű, tejesfű, fűtej.

A mérsékelt égövtől a trópusokig terjedt el az Ó- és az Újvilágban egyaránt; a legtöbb Afrikában és Dél-Amerikában. Európában mintegy száz fajuk honos; ezek közül Magyarországon 37 él vadon.
Valamennyi faja fehér tejnedvet tartalmaz, a nemzetség erről kapta magyar nevét. Többnyire egyivarú virágainak nincsenek sziromlevelei, ezeket időnként a murvalevelekből átalakult ál-csészelevelek pótolják. A többnyire nem túl feltűnő virágok a beporzó rovarokat a bőséggel termelt nektárral csalogatják.

Valamennyi faja és a növény minden része mérgező; hatóanyagai a diterpének. Csípős ízű tejnedve hánytató, hashajtó hatású.


Mindig tanul az ember valamit. "Lélekajtós" olvasóm írt egy kommentet, amit ezúton is köszönök, s amiből kiindulva elkezdtem nyomozni, mi is a helyzet, akkor most ez a virág  mérgező, vagy se ? 

Akit érdekel a téma, itt a válasz:
https://borostyan.net/2012/12/20/mire-gyogyir-az-euphorbia-hirta-nevu-indiai-gyogynoveny/

No, már csak így van ez - az ember állandóan tanul valamit....


4 megjegyzés:

  1. Az Euphorbia Hirta nem mérgező.Kapható a teája nálunk is,Tafedim néven.Afrikából Tamás Eszter gyűjti és terjeszti.Gyógyhatását nem sorolom fel,olvasd el a neten.Tudod,hogy rákos beteg voltam.Azt is tudod,hogy ilyenkor keressük azt a szalmaszálat...
    Szóval,sokat olvastam utána.
    lélekajtós

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az infót, kiegészítettem a szöveget ! :-)

      Törlés
  2. Neve ismerősen hangzik így hogy már kinyomoztad de én sem tudtam mi ez. Gyerekkoromra visszaemlékezve arra viszont emlékszem hogy a kutyatejhez nem volt szabad nyúlni sem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, bennem is valami ilyesféle emlékek voltak, de látod, a fenti komment épp ezt cáfolja. Sok minden van, amit nem jól tudunk, vagy amikor nekünk magyarázták a dolgot, még nem tudtak másról.

      Törlés