2020. október 24., szombat

Az én szilvás-lepényem ilyen


Helyet kellett csinálnom a mélyhűtőmben, ezért aztán feláldoztam az idén eltett egyetlen zacskó magozott szilvát... 
Mi legyen/lehet belőle ? csakis szilvás lepény....
Ez az én receptem (vagyis pontosítok: a Nagymamám receptje): 
50 dk liszt
1 egész élesztő tejben felfuttatva
1 tojás sárgája, csipet só

Ezeket összekeverni annyi tejjel, hogy könnyű kelt tésztát kapjunk (nem néztem a tej pontos mennyiségét – érzéssel kell adagolni.) Alaposan bedagasztani, majd hozzáadni 10 dk olvasztott margarint és ezzel is jól kikeverni.

Lefedve, langyos helyen duplájára kelesztjük, majd kinyújtjuk és egy közepes méretű kizsírozott tepsibe  ügyeskedjük.  
Ezek  után tesszük rá belsejével lefelé fordítva a kimagozott, felezett szilvát. Ehhez a mennyiséghez kb. 50-60 db egész szilvaszem kell – persze ez méret-függő.

Akkor kell a sütőbe tenni, amikor az még csak melegszik. Közepes tűznél kell sütni. Amikor már kész, kivesszük, megszórjuk fahéjas cukorral ( én fahéjas kristálycukorral szeretem) és visszatoljuk a lezárt, de még meleg sütőbe egy kis időre.
Hidegen lehet jól szeletelni.


                        Ilyen lesz a végeredmény.


13 megjegyzés:

  1. Ez egész pontosan olyan, mint amit én is imádtam, a nagyanyámét.
    Kár, hogy csak egyedül szeretem/ ehetem (a fiam tejallergiás lett 4 éve). Így marad az epekedés.
    th

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Készíts egyszer egy adagot és hívd meg 1-2 ismerősödet, barátodat. Biztos fognak örülni neki.
      Mellesleg én is laktózallergiás vagyok, de ettől még soha nem lett semmi bajom. Ki kell kísérletezni, hogy az ember mire hogyan reagál, mert NEM MINDEN tejtermékkel van probléma (legalábbis nekem ez a tapasztalatom)

      Törlés
    2. undercover: nálunk is vannak tejérzékenyek, emiatt ne addjátok fel a finom sütiket, van megoldás, növényi tejekkel! Én pl. a Zajic nevű rizstejet használom, pontosabban italpor rizsliszttel, ami laktóz és gluténmentes (sárga doboz, piros betűkkel, 40 dkg, amiből 4 liter tejed lesz). Ezzel váltom ki a tehéntejet. Egyszerű a használata, meleg vízben kell elkeverni a megfelelő mennyiséget, lehűtöd és süthetsz vele! A süteményben nem veszed észre, meglehetősen semleges ízű. Nagyon ajánlom! Herbáriában próbálkozz, vagy ahol nálatok ilyeneket árulnak!

      Törlés
    3. Ezt a tippet én is feljegyeztem, ki fogom próbálni - nem is hallottam még erről. Köszönet !

      Törlés
    4. Köszi Tiffanylda, sose halottam róla, bár 4 éve van ez a probléma (igaz, a fiam nem lakik itthon,de egyedülálló, és időnként főzök neki ezt-azt.) Ő sajnos annyira tejallergiás, hogy azt is megszenvedi, amikor a májat beáztatják tejbe, és egyik tej se játszik, pedig imádta a túrót, sajtot, stb. Én annak tulajdonítom, hogy nagyon sok középfülgyulladása volt 2-től 10 éves koráig, rengeteg gyógyszert kapott, penicillint táskaszám, 2 fülműtétje volt, gyógyszer minden mennyiségben.
      th

      Törlés
    5. Ki tudja, ez a kórság kinél, mitől jön elő. 65 évig annyi tejet ittam, mint a Bajkál tó - aztán egyszer csak nem bírtam. Szerencsére -mint írtam is - nálam a tejföl túró kisebb mennyiségben nem okoz problémát, csak a tej. Erre mondta valaki, hogy tejcukor érzékenységem van, ugyanis se a tejfölben, se a túróban nincs tejcukor. Lehet ebben valami igazság...

      Törlés
    6. És ha megnézetnéd? Nem fáj a vizsgálat. Vérből nagyon egyszerűen ki tudják mutatni semmi id alatt.
      Közben megnéztük az ígéretes Zajic-ot. Sajnos, ígéret marad, mert kazeint (tejfehérje) tartalmaz, és nem csak nyomokban, hanem teljes valójában. Vajon mi a bánatnak tesznek rizsitalba tejet(savót, port, ki tudja).
      Igaz, egyes felvágottakban is van.
      Ezzel együtt köszönöm a javaslatot nagyon! Örültem neki.
      th

      Törlés
    7. Egyszer már elő voltam jegyezve, de akkor elromlott a gép. Aztán se én, se az orvosom nem erőltettük. Én egész jól elvagyok - csak a tej a tilos,(okoz problémát) - de a tejtermékek nem. Egy ALDI-ban voltam ma, nem ismerte az eladó a Zajic-ot, én meg nem találtam. Majd próbálkozom azért. Egyébként meg, hogy miben mi van, azt már réges rég nem lehet követni. Csak az a biztos, amit te magad állítasz elő, ismert alapanyagokból.

      Törlés
    8. Én is megnéztem a neten, Zajic csak bioboltokban van, többnyire előrendelésre, még a webboltokban sincs raktáron, meg kell rendelni.
      A vizsgálat meg tényleg nem annyira fontos, ha tudod, mi okoz problémát, csak én vagyok kíváncsi.
      th

      Törlés
  2. Nagyon finom lehet jó nagy adag, hétvégét lesz mihez nyúlnod ! Jó étvágyat és váljon egészségedre!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, hát egy tepsi sütit én nem magamnak csinálok, el szoktam osztogatni.... :-) Mindig van rá jelentkező.

      Törlés
  3. Ez a recept nekem is megvan, tanúsíthatom, nagyon finom! Egyébként szintén arra gondoltam, hogy nem lesz ez sok neked?:D Ja, hogy elosztogatod? Én is azt mondanám!:)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha ha ha... gyere kérdezd meg a gyerekeket. Tedd hozzá: és ki eszi meg a sós túrós rétest úgy, hogy "minőség-ellenőrzésre" csak a két csücske-vége marad itt ?? :-)

      Törlés