2020. december 5., szombat

Suszterbogár decemberben

Én tudom, hogy nem ez a hivatalos neve, de én egész életemben csakis suszterbogárnak hívtam. Ma - 2020.december 5 - a napsütéses délutánon még kibújtak egy kicsit melegedni....


Honnan kapta nevét a verőköltő bodobács? 

„A mi falunkban "suszterpepinek” becézett bogár hogy kaphatott olyan eszement magyar nevet, mint "verőköltő bodobács"?” A feltűnő, piros-fekete mintázatú verőköltő bodobácsok különleges nevüket onnan kapták, hogy a legelső tavaszi rovarok közé tartoznak, már a gyenge napfényben is tömegesen mutatkoznak, azaz a tavasz, a verőfény hírnökei. 

Általában kőfalakon, fatörzseken sütkéreznek, akár százas csoportokban. Ha megmelegedtek a hosszú tél után, rögtön nekiállnak az új bodobács-nemzedék életre hívásának: a potrohvégükön összetapadt párok erősebb tagja mulatságos módon hurcolja maga után a partnerét. 

Visszatérve a verőköltő bodobács elnevezéshez, a Magyar Szótörténeti Szótár szerint a bodobács ismeretlen eredetű szavunk, a verőfény pedig a ver igenévi alakjából és a fényből keletkezett összetétel. Vidéken olykor hallani még a ver a nap vagy napverte oldal kifejezéseket is. A főnévvé önállósult verő elemmel a költői nyelvben is találkozhatunk: Jöttem a Gangesz partjairól, / Hol álmodoztam déli verőn… (Ady Endre, A Tisza-parton) A verőköltő bodobács egyébként nevével ellentétben nem a bodobácsok rokona, hanem a verőköltő poloskák családjának tagja. Népnevei között szerepel még a katonabogár, a suszterbogár, és bizonyos helyeken fülbemászónak is nevezik. (Az elnevezések többek között azért is helytelenek, mivel nem a bogarak, hanem a poloskák közé tartozik.) Ez a poloskafaj nem áraszt kellemetlen szagot, illetve nem is csíp." /Nat.Geogr./

Mai délutáni sétámról hoztam még ezeket a képeket:

                    Egy gyíkocska is kibújt még melegedni....




Csodás, meleg, sétálásra csábító idő volt. És holnap a Mikulás nem szánkón, hanem gyalog jön. Vagy szekéren, amit a rénszarvasok húznak...





4 megjegyzés:

  1. Nahát, igazi tavaszi képeket hoztál, még gyík is, meg virágok!:)
    Én is suszterbogárnak hívtam ezt a csinos, színes bogarat, amíg Boldizsár meg nem tanított rá, hogy ez bizony verőköltő...és még bodobács is!:))) Édes pofa! Hát, foglalkoznak vele eleget, nem véletlenül tudja!
    Bizony, most bodobácsék is azt hiszik, hogy itt a tavasz, de vajon meddig? Mindenesetre te csak fotózz, sétálj, amíg jó az idő! Köszi a szép képeket!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A jövő hétre jelzett pár napos esőn kívül nem látok decemberre havat/jeget/zimankót előrejelezve, így aztán remélem lesz lehetőségem (kedvem,erőm) további sétákhoz.S ha megyek, viszem a fotómasinát is.
      Az pedig meglep, hogy a "pici" ilyen jó állattanból :-)

      Törlés
  2. Szivet melengeto kepek igy Mikulas eloestejen. Micsoda kis gyikocskak elnek feletek.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A gyíkon én is csodálkoztam kisit, de vélhetőleg a kőkerítés repedései között jó helye van, ami napsütéskor felmelegszik és őkelme előjöhet napozni.

      Törlés