2022. május 3., kedd

Pécsi képek

Nem nagyon tudnám megmagyarázni miért, de vannak időszakok, amikor még tévét nézni sincs kedvem. (Vagy mégis meg tudnám magyarázni ? - no mindegy...)  Szóval ilyenkor nagy ritkán valami könyvet veszek a kezembe, az utóbbi időben érdekes módon egyre gyakrabban verseskötetet és/vagy  leülök a gép elé... Van több kedvenc oldalam, most erre hívnám fel a figyelmet, talán nem mindenki ismeri: https://hetifortepan.capacenter.hu/  Semmi különös, csak régi képek. Nézegetni. Idő-töltésképp... És ennek van egy "Főoldala" (vagy mi a neve): https://fortepan.hu/   Ez egy csodás gyűjtemény  annyi időd sosem lesz, hogy végignézd az egészet... Van keresője is, azon belül időpontot megadva is lehet nézegetni képeket.

Én pl. tegnap ennél a képnél "akadtam el", ez 1948-ban készült. Hogy egyetlen fotó mennyi érdekes gondolatot juttat az ember eszébe - arra csak jó egy óra múlva gondoltam...   Persze lehet hogy csak én vagyok ilyen - de alapjában véve nem bánom, hogy így "kalandozom" saját életemben, saját gondolataimban...

Ez a pécsi Széchenyi tér a dzsámival - három különböző korban/ból:


Ebben az állapotában még nem ismerhettem....(De az iskola, ahová jártam, az épület, ahol esküvőm volt, már állt...)


...... 1948-ban már láthattam  ezt...

Ma pedig így néz ki...

Képeket innen hoztam: https://www.madeinpecs.hu/  https://www.cartourmagazin.hu   

A mai irka-firkám végére ezt a verset találtam: 

"Még az üvegcserepeken is jobb járni,
mint a patkány-pocsolyában.
Azok, ha fölsértik is a meztelen lábat
de villanásukkal
mégis a fényre emlékeztetnek."

(Hidas Antal: Villanások és villongások) 

 

2 megjegyzés:

  1. Jó fotók a Fortepannal. Sokat fotóztam én is a magyar Fortepan fehér-fekete filmanyagra amit a váci fototermékek gyára készitett. Valóban vetekedett a jóval drágább Agfa filmmel.
    A Belvárosi általános(az akkor még elemi iskola) is látható az 1948-as fotón, söt az osztályunk ablaka is a sarkon. Itt jártam amikor a háború végén az Ágostontéri iskolát a sebesült katonák rendelkezésére bocsájtották.
    Az utolsó szines fotó a rekonstruált kupolával mutatja a dzsámit, ami az eredetinek felel meg.
    Jó együtt látni a három korszakot,és ilyenkor ( de máskor is) csak dicsérni tudom a fotografia feltalálóit. A digitális fotigrafiáról és annak lehetöségeiröl nem is beszélve.


    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szeretem az efféle "összehasonlító" képeket . Van, ami újdonság, van amit "csak" visszaidézni kell az elmúlt évtizedek ködéből...

      Törlés